foj 2019

— vrijdag 3 mei 2019, 10:19 | 0 reacties, praat mee

Hoogleraar: ‘De Volkskrant overtreedt privacywet’

ANP / Rob Engelaar

De Volkskrant overtreedt de privacywet door tracking cookies op haar website te plaatsen. Dat stelt hoogleraar Global ICT Law en advocaat Lokke Moerel in een opiniestuk in diezelfde Volkskrant. “Volgens een betrouwbare cookiescanner worden bij bezoek aan volkskrant.nl 91 tracking cookies geplaatst door externe advertentienetwerken, waaronder die van Google en Facebook”, schrijft ze. “Deze cookies scannen het klikgedrag van bezoekers (welke artikelen je leest, je likes en je comments). De advertentienetwerken verzamelen zo profielen waarmee ze gerichte advertenties kunnen plaatsen, naast op volkskrant.nl ook op andere sites.”

Moerel verwijst in haar opiniestuk ook naar een artikel van Volkskrant-ombudsman Jean-Pierre Geelen. In het artikel (hier te lezen) reageert Geelen op mails van lezers, die niet willen dat de Volkskrant hun gegevens doorverkoopt aan advertentienetwerken. Daarbij beveelt hij uitgever De Persgroep het cookiebeleid aan te passen. De lezers worden volgens Geelen in hun bezwaren gesteund door de Autoriteit Persoonsgegevens, die stelt dat uitgevers de privacywet overtreden wanneer zij bezoekers alleen toegang geven tot hun sites als zij akkoord gaan met het plaatsen van tracking cookies. Op volkskrant.nl is dat het geval.

Bezwaar niet gek
Volgens Moerel is het niet gek dat bezoekers daar bezwaar tegen maken. “Zij lezen de berichtgeving van de Volkskrant over de privacyschendingen door dezelfde Amerikaanse bedrijven waaraan de bezoekersgegevens worden doorverkocht.” De hoogleraar stelt dat de Volkskrant niet zorgvuldig omgaat met de gegevens van lezers. “De nieuwe privacywet bepaalt uitdrukkelijk dat toestemming niet geldig is als de toegang tot een onlinedienst afhankelijk is van het geven van toestemming voor het commercieel gebruik van je persoonsgegevens.”

Moerel geeft de website van NRC als voorbeeld van hoe het ook kan: “NRC plaatst geen tracking cookies van advertentienetwerken meer en stemt advertenties niet langer af op het profiel van de bezoeker, maar op de inhoud van de berichten.” Dat zogeheten ‘contextueel adverteren’ levert volgens haar nagenoeg dezelfde inkomsten op als gepersonaliseerde advertenties.

‘Tracking cookies zijn nodig’
In een reactie op Moerels stuk schrijft Persgroep-woordvoerder Willem-Albert Bol dat de cookiemuur op volkskrant.nl wel degelijk voldoet aan de wet- en regelgeving. “We zijn er op het moment over in gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens. Cookies zullen voor uitgevers en redacties altijd nodig zijn om websites beter te laten werken en te weten welke artikelen goed worden gelezen en welke minder.”

Bol vervolgt: “Daarnaast hebben we inderdaad reclame-inkomsten nodig om de journalistiek te kunnen maken die we onze lezers bieden. We willen bezoekers van onze sites relevante advertenties kunnen tonen en onze adverteerders goed kunnen bedienen. Gericht adverteren is inmiddels de wereldwijde standaard voor online reclame. Hiervoor zijn zogenaamde tracking cookies nodig, die de internetgebruiker bijna overal tegenkomt.”

Bol stelt dat verzamelde gegevens niet aan derden worden verkocht, maar worden gebruikt om zelf profielen op te stellen die De Persgroep gebruikt om adverteerders te helpen gerichter te adverteren. “Zonder dat ze de beschikking krijgen over persoonsgegevens.”

Bekijk meer van

de Volkskrant

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.