website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Hongaarse journalisten geven toe regeringspropaganda te hebben verspreid

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in censuur op vrijdag 13 april 2018, 14:48

De Hongaarse premier Victor Orbán won recent de verkiezingen

De Hongaarse premier Victor Orbán won recent de verkiezingen - © Aris Oikonomou / EPA

Nieuws Hongaarse journalisten van de publieke omroep MTVA hebben toegegeven soms valse nieuwsberichten en regeringspropaganda te hebben uitgezonden, met als doel steun te krijgen voor de anti-immigratieboodschap van Victor Orbán. Hij won afgelopen week de verkiezingen.

Volgens onafhankelijke monitoren van de verkiezingen is de overwinning van Orbán en zijn Fidesz-partij te wijten aan de ‘intimiderende en xenofobe retoriek’ van de campagne en de steun van de publieke omroep. Die gaf ‘duidelijk de voorkeur aan de zittende coalitie, in strijd met de internationale normen’. 

The Britse krant The Guardian sprak op basis van anonimiteit met journalisten van MTVA. Ze geven toe dat de focus lag op negatieve verhalen over vluchtelingen en migranten, die werden gelinkt aan criminaliteit en terrorisme. “Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, zelfs niet bij MTVA, het was een duidelijke leugen”, aldus een van de journalisten. De boodschap van de regering dat miljoenen gevaarlijke migranten wachten om Hongarije binnen te komen, wordt versterkt op tv en op duizenden billboards in het hele land.

De journalisten geloven dat de anti-migrantenboodschappen vaak rechtstreeks van de overheid komen. Mensen die aan verhalen werken over Orbán, ontvangen een lijst met te gebruiken sleutelwoorden. “Soms komt de hoofdredacteur op de redactie met de telefoon in zijn hand en dicteert ons dan een heel verhaal, woord voor woord. We weten niet wie aan de andere kant van de telefoon zit”, zei een andere journalist.

The Guardian heeft ook documenten ingezien die wijzen op directe betrokkenheid van de regering. Er worden richtlijnen uitgedeeld aan journalisten om critici van Orban en zijn Fidesz-partij aan te pakken. Er wordt karaktermoord gepleegd op Hongaren die openlijk kritisch zijn op de regering, zoals bijvoorbeeld filantroop en miljardair George Soros. Hij wordt geportretteerd als onderdeel van een samenzwering met Brussel en de politieke oppositie om Hongarije te vernietigen door buitenlanders toe te laten.

De regering heeft gezegd geen vragen te kunnen antwoorden, omdat ze geen controle uitoefent op MTVA. De publieke omroep zelf heeft niet gereageerd op verzoeken van de Britse krant om commentaar te geven.

In de afgelopen acht jaar heeft de overheid diens greep over Hongaarse media uitgebreid. Volgens The Guardian zijn veel mediabedrijven gekocht door mensen die gelinkt worden aan de overheid. Zo is de populaire nieuwssite Origo.hu in handen gekomen van de zoon van de gouverneur van de Hongaarse centrale bank. De voormalige adjunct-hoofdredacteur András Pethö meldt dat er op een gegeven moment druk werd uitgeoefend om bepaalde verhalen te negeren. “We deden dat niet en mijn hoofdredacteur moest het veld ruimen.” 

Nu Orbán nog vier jaar aan de macht is bestaat er de angst dat de regering zich keert tegen de overgebleven kritische media. Afgelopen woensdag verscheen de laatste editie van de regeringskritische krant Magyar Nemzet. De eigenaar van de krant kreeg ruzie met Orbán en het werd steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Meer bij The Guardian

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Festival vrije woord