website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Hoe doe je dat, zelf een boek uitgeven? Derk van der Laan geeft tips.

Derk van der Laan — Geplaatst op woensdag 12 december 2018, 13:30

De Schepping In de rubriek De Schepping schrijven journalisten zelf iets over de totstandkoming van hun product. Deze keer Derk van der Laan over zijn boek 'Lopen Wil Iedereen', dat hij in eigen beheer uitgeeft.

Kurhaus Scheveningen. Ik kijk mijn ogen uit op een congres met 800 deelnemers, allemaal bezig met één vraag: hoe stimuleren we het gewone, dagelijkse lopen van mensen? Zij komen uit alle continenten, delen goede of slechte ervaringen, praktische ideeën vliegen over en weer terwijl ze Haagse straten inspecteren. Het is najaar 2010.

Als zelfstandig journalist kan ik in een paar vakbladen enkele korte verhalen kwijt, Maar: verder schrijft vrijwel niemand erover. Ik volg de internationale pers, ook daar geen belangstelling voor deze goudmijn van verhalen.

Media vinden het dagelijkse lopen ‘te gewoon’. Soms een consumenten wandeltip en even de schijnwerper op een voetganger, doodgereden door een robotauto. Terwijl bijna iedereen loopt. Stappen doen, als automatisch onderdeel van het dagelijkse leven, is de meest effectieve gezondheidsfactor voor velen.

Ik zie nergens het grote achtergrondverhaal. Wel of niet lopen (in plaats van auto zitten, de fiets nemen of op de bank blijven) wordt beïnvloed door de omgeving: je familie, vrienden, collega`s, Facebook, Instagram. De overheid bepaalt de kwaliteit van stoepen en of afstanden te voet te doen zijn. Meer aandacht is nodig, want de ontwikkelingen zetten de komende jaren de wereld op zijn kop. Steeds drukkere steden, wie weet zelfsturende voertuigen, grotere snelheidsverschillen in het verkeer.

Het verhaal moet er wel komen, vind ik. Dus ga ik zelf aan de slag in 2012. Uitgevers vinden mijn invalshoek oninteressant. Daarom breng ik het boek zelf uit, besluit ik. Met de hulp van bevriende relaties. Zij zijn enthousiast, werken met korting. Len Munnik tekent. Anderen ontwerpen het boek en de website, checken gegevens. Doen de vertaling in Amerikaans-Engels.

Om te testen of mijn invalshoek belangstelling trekt, gaat voorjaar 2017 de website in de lucht. Ik leer knopen doorhakken als het gaat om doelgroepen bepalen. Op hun automatische piloot zeggen vele raadgevers dat je beter tien boeken of tien Facebookpagina`s kunt maken voor tien nauwkeurig bepaalde lezersgroepen. Luister naar hen, is mijn advies, focus en richt je optimaal op je lezerspubliek. Maar houd het doel wat je met je schepping wil bereiken, altijd in de gaten. Gelukkig bevestigen honderden reacties uit allerlei hoek, die verder gaan dan de duim omhoog, mijn voorgevoel.

Nu is ‘Lopen Wil Iedereen’, en een Engelse variant, uitgekomen. Het moet in 2019 de wereld in. De voorbereiding kostte jarenlang vele uren. Ik kon mij dat als zelfstandige veroorloven. Je hebt vrijheid. Maar vooral omdat de winkel kon blijven draaien dankzij voldoende opdrachten op ander terrein. En het geduld voor een meerjarige inzet. 

Derk van der Laan (1954) is zelfstandig gevestigd journalist. Zijn specialiteit is verkeer & vervoer en ruimtegebruik. Hij schrijft voor vakbladen, organisaties en incidenteel voor dagbladen. Zijn boek ‘Lopen Wil Iedereen’ verscheen als eBook eind 2018. Te bestellen via www.gewoongezondlopen.nl. Er is ook een Engelstalige uitgave, ISBN 9789082900507, 51 pagina`s, € 2,99.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.