Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— donderdag 19 oktober 2023, 10:02 | 0 reacties, praat mee

Hoe de publieke opinie in de strijd tussen Israël tegen Hamas beïnvloed wordt

Poster van het CIDI

Israël is een grote internationale mediacampagne begonnen om internationale steun te krijgen in de oorlog tegen Hamas. In de openbare ruimte, in print, op sociale media en in online (kinder)games wordt geprobeerd begrip te kweken voor het optreden in Gaza. Tegelijkertijd beschuldigt een groeiende groep gebruikers op Instagram het platform ervan pro-Palestijnse content niet of nauwelijks zichtbaar te maken. Hoe de publieke opinie beïnvloed wordt. Laatste wijziging: 20 oktober 2023, 08:04

De online advertenties worden via Google verspreidt. Google is wereldwijd een van de grootste aanbieders van online advertentieruimte. In een advertentie vertelt een man over zijn gedode 8-jarige dochtertje, of zijn gezichten te zien van andere slachtoffers van de aanval van Hamas op Israël.

Google gaat niet in op de inhoud van reclamefilmpjes. Een woordvoerder laat weten: “Advertenties worden gecategoriseerd, en vervolgens kunnen uitgevers bepalen of ze die categorieën op hun site willen tonen. Los daarvan moet elke advertentie voldoen aan ons beleid. Ik kan niet op individuele gevallen ingaan, maar als advertenties niet voldoen, dan zouden we actie ondernemen.”

Op Googles videoplatform YouTube zijn de advertenties ook te zien. Maar niet op de kindvriendelijke versie daarvan, YouTube Kids. Evenmin “op zogenoemde Made for Kids-content op de YouTube voor grote mensen”. Maar de reclames verschijnen wel in games op iPhones en iPads. Daardoor kunnen ook kinderen in aanraking komen met de gruwelijke taferelen die op de beelden te zien zijn. Volgens de VVD moet de toezichthouder ingrijpen om de advertenties bij kinderen vandaan te houden. En het Europarlement start een onderzoek ernaar, meldt BNR.

CIDI
In Nederland heeft het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zich bij de campagne van de Israëlische regering aangesloten. Dinsdagochtend verscheen er een paginagrote advertentie in De Telegraaf met de oproep aan de Nederlandse regering, de Europese Unie en ngo’s om alles in het werk te stellen om Israëlische gegijzelden vrij te krijgen. Sinds maandagochtend zijn posters van door Hamas ontvoerde mensen te zien op billboards langs meer dan twintig snelwegen door heel Nederland. Het gaat onder meer om foto’s van jonge kinderen.

Hamas begon 7 oktober vanuit Palestijns gebied een grote aanval op Israël, waarbij volgens laatste tellingen 1400 mensen werden gedood. Israël bestookt sinds die dag de Gazastrook. Daarbij vallen ook veel doden. De steun voor Israël was net na de gruwelijke Hamas-aanval groot. Nu de Gazastrook is afgesloten en water, voedsel en medicijnen opraken en bombardementen veel Palestijnse burgerslachtoffers eisen brokkelt de sympathie voor Israël af. De Israëlische campagne roept vragen op.

Het CIDI is het initatief gestart omdat het lot van de gegijzelden volgens hen ondergesneeuwd dreigt te raken in de berichtgeving over de humanitaire crisis in Gaza. De organisatie wil voorbijgangers “attent maken op de ontvoeringen” en hen bewust maken van “de noodzaak van Israëls operatie in Gaza”.

Censuur pro-Palestijnse content?
Ondertussen beschuldigt een groeiende groep Instagram-gebruikers het platform ervan pro-Palestijnse content niet of nauwelijks zichtbaar te maken of zelfs te onderdrukken. Critici spreken van censuur, meldt de NOS. Meta, eigenaar van Facebook en Instagram, heeft vergelijkbare beschuldigingen eerder tegengesproken.

Het doelbewust wegdrukken van berichten door techplatforms berichten staat bekend onder de term ‘shadow banning’ Het betekent dat individuele gebruikers, reacties, video’s of berichten minder zichtbaar zijn voor de rest van het publiek op Instagram, Facebook of andere kanalen. Volgens Meta ging het echter om technische problemen.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.