Het valt allemaal wel mee met de filterbubbels…

Waar vaak wordt aangenomen dat nieuwsconsumenten ronddolen in hun eigen filterbubbel, waarin ze eenzijdig worden geïnformeerd over hoe de wereld in elkaar steekt, bewijst het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam het tegendeel. Uit onderzoek dat ze uitvoerden in opdracht van het Commissariaat voor de Media blijkt dat het allemaal wel meevalt met de filterbubbels. Sterker nog: Nederlanders die het nieuws volgen, krijgen over het algemeen een divers aanbod aan informatie voorgeschoteld. Ze blijken vooral nieuws te consumeren dat niet door algoritmes wordt aanbevolen. ‘Er is daarover dan ook geen reden tot zorgen’, zegt het Instituut.
De onderzoekers melden dat het gebruik van social media zelfs tot meer en diverser gebruik van nieuws leidt. Wel wordt gewezen op het feit dat de toenemende inzet van algoritmes en kunstmatige intelligentie maatschappelijke effecten kunnen hebben. Bijvoorbeeld als traditionele media steeds meer op algoritmes gaan leunen om hun nieuwskeuzes te bepalen. Ook wijst het Instituut erop dat specifieke groepen als oudere nieuwsgebruikers en mensen met een lagere opleiding een hoger risico lopen om in een filterbubbel terecht te komen.
De onderzoekers van de UvA hebben van zo’n 300 mensen anderhalf jaar het online nieuwsgebruik gevolgd en ruim 800 mensen hebben vragenlijsten ingevuld.
Praat mee