mgm nvj maart

— vrijdag 26 april 2013, 09:10 | 0 reacties, praat mee

Het roer om bij de tv-gidsen

Het roer om bij de tv-gidsen
© Truus van Gog

Het is dringen geblazen bij de gidsen. Veronica Magazine, Max Magazine, de VARAgids en de VPRO Gids proberen de lezer vast te houden door steeds meer te veranderen in een tijdschrift. John Lukken: ‘We willen in het schap bij de omroepbladen én bij de tijdschriften liggen.’

Laatste wijziging: 25 maart 2014, 13:36

Jessica Biel, Mila Kunis, Doutzen Kroes… in de verder wat kale kantoortuin van Veronica Magazine zijn de lachende gezichten van de sexy celebs die de covers van het blad sieren een welkome afwisseling. Niet zo gek dus dat het blad nog steeds vasthoudt aan zijn belangrijkste pijler: jong en lekker. Maar tegelijkertijd is dat wel zo’n beetje de enige overeenkomst tussen het blad dat in maart nog in de winkel lag en de compleet vernieuwde versie die in april in het schap verscheen. Witter papier, groter formaat, een andere vormgeving en een compleet andere indeling.

‘We zijn van een tv-gids met een tijdschrift veranderd in een tijdschrift met een tv-gids’, verduidelijkt hoofdredacteur John Lukken. Een jaar geleden nam de voormalig Beau Monde-hoofdredacteur het roer van het grootste weekblad van Nederland over. Zijn opdracht: iets doen aan die razendsnel dalende oplagecijfers waarmee Veronica Magazine om de oren werd geslagen. De afgelopen drie jaar ging bijna een vierde deel (23 procent) van de abonnees van het blad in rook op. ‘Veronica Magazine draagt voor een groot deel bij aan de omzet van SBS (eigenaar van het Veronica-merk, red.)’, aldus Lukken. ‘Dat willen we graag zo houden.’

Plekken in het schap

En dus veranderde het spoorboekje met de overal gratis verkrijgbare programmagegevens in een bijlage in het midden van het magazine. De rest van het blad besteedt vooral aandacht aan vermaak in de breedste zin van het woord. Iedere week probeert de redactie het beste van tv, film, muziek en lifestyle aan de lezer te presenteren. Precies zoals een tijdschrift dat zou doen. ‘We zijn nu echt een volwaardig weekblad’, meent adjunct-hoofdredacteur Jossine Modderman, die begin april Viva verruilde voor het nieuwe Veronica Magazine. ‘Je zou ons het best kunnen omschrijven als een liefdesbaby van de Amerikaanse bladen Entertainment Weekly en Us. Het gekke is dat dit soort bladen er in het buitenland te over zijn. Maar in Nederland was er nog geen een.’

‘We willen het liefst op twee plekken in het schap liggen. Bij de omroepbladen en bij de tijdschriften’, vult Lukken aan. De stap van gids naar tijdschrift is volgens hem een logische. ‘Als gids heb je geen bladformule. Je laat je leiden door dat wat er die week op televisie is. Dat is niet meer van deze tijd. Je moet als omroepblad veel meer bieden dan alleen programma­gegevens.’ Toch maakt het tweetal zich geen illusies wat de nieuwe aanpak van Veronica Magazine betreft. Lukken: ‘Als ik heel eerlijk ben verwacht ik niet dat onze oplage ineens gaat stijgen door deze restyling. Wel verwacht ik dat hij een heel stuk minder snel zal dalen.’

Want dalende oplagecijfers, dat is het credo in omroepbladenland. Volgens oplage-instituut HOI zagen de Nederlandse omroepbladen de afgelopen drie jaar hun markt krimpen met 19 procent. ‘Veel omroepbladen maken de fout dat ze niets nieuws doen’, aldus Lukken. ‘Ik durf wel te stellen dat er geen toekomst meer is voor normale omroepbladen.’

Behoefte aan een gids

Hoewel consumenten dankzij websites als tvgids.nl, apps als de Veronica Magazine TV-Gids en de elektronische programmagidsen op de televisie niet meer hoeven te betalen voor programmagegevens is er nog altijd veel behoefte om gegidst te worden. ‘De jongere generatie heeft waarschijnlijk geen gids meer in huis, maar wil ook weten wat ze moeten zien. Als gids kun je de consument vertellen: dit bestaat en het is mooi’, vindt ook Hugo Blom, hoofdredacteur van de VPRO Gids. Net als Veronica Magazine presenteert zijn gids zich ook als ‘een tijdschrift met een gidsende functie.’

Dat gidsen gaat bij de VPRO op schaarste. Niet alle programma’s evenveel aandacht geven, maar de lezer alleen wijzen op die dingen die hij écht heel leuk gaat vinden. Cherry picking, noemt Blom het. Er wordt nog wel gebruik gemaakt van het bekende lineaire spoorboekje, maar het gidsen zelf zit in de selecties en achtergronden die de redactie maakt. Met datzelfde idee ging half april ook de website van de omroep op de schop. Vanaf dat moment wordt de inhoud van de site bepaald door de redactie van de gids. Blom: ‘Op die nieuwe site pikken we er als redactie de pareltjes uit. We denken al een tijdje heel erg hard na over verschillende nieuwe manieren van gidsen.’ Daarbij is het woord ‘nieuw’ onmisbaar. ‘Een nieuwe gids met alleen programmagegevens op de markt brengen? Dat avontuur zou ik in de huidige markt niet aangaan.’

Een omroep die dat avontuur wel aan durft te gaan is MAX. In maart van dit jaar lanceerde de ouderenomroep zijn eigen blad: MAX Magazine. ‘De groep 50-plussers in Nederland wordt alleen maar groter. Maar tegelijkertijd zijn er maar weinig bladen die zich echt op hen weten te richten’, verduidelijkt hoofdredacteur en uitgever Peter Contant. Anders dan bij klassieke gidsen gaat MAX Magazine volgens hem voor een heel duidelijke doelgroep. Dat zorgt ervoor dat de verhalen in het blad totaal anders zijn dan bij andere omroepbladen. Geen entertainment, maar artikelen die gericht zijn op de belevingswereld van ouderen.

En zo loopt de gids vol met artikelen over de voorjaarsschoonmaak, de zorg en het verdwijnen van service bij banken. ‘Met zulke artikelen willen we het idee doorbreken dat een omroepblad altijd om entertainment moet draaien. Maar onze doelgroep doe je geen plezier met een artikel over een nieuwe 23-jarige actrice die net haar eerste film maakt.’ Waarom dan toch op de markt komen met een nieuw omroepblad en niet gewoon met een lifestyle magazine voor ouderen? ‘Vanuit de leden was er erg veel vraag naar een eigen blad. We hebben altijd al een eigen tv-gids willen hebben, maar zijn daar niet eerder aan toegekomen. Maar we wilden het wel net wat anders doen. De meeste omroepbladen zijn eenheidsworsten die allemaal op elkaar lijken. Wij willen laten zien dat het ook anders kan. Wij zijn een magazine met gids, maar de gids maakt ons magazine compleet. En voor de juiste combinatie van verhalen en programmagegevens willen mensen nog best betalen.’

 

Bekijk meer van

De Dag

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.