Tegel Beeld en Geluid

— maandag 16 juni 2014, 11:24 | 0 reacties, praat mee

Het printgevoel online

Marie Nanette Schaepman, bedenker van de glossy’s Jan en Park en eigenaar van uitgeverij Bloom Publishing, lanceerde afgelopen maand het eerste online videomagazine ‘Shot of Joy’. - © Truus van Gog

Bijna iedereen in de journalistiek is op zoek naar nieuwe manieren om een verhaal te vertellen. Marie Nanette Schaepman, bedenker van de glossy’s Jan en Park en eigenaar van uitgeverij Bloom Publishing, lanceerde afgelopen maand het eerste online videomagazine ‘Shot of Joy’.

‘Ik wil mensen raken. Met een mooi verhaal, met een beeld. Een mooie kop of iets wat er fijn uit ziet. Met Shot of Joy wilde ik iets maken voor online, dat op dezelfde manier raakt als een tijdschrift. Het moet je het gevoel in je buik geven dat je kunt krijgen wanneer je een magazine koopt: de verwachting, een klein moment van geluk voor jezelf. Of het gevoel dat een artikel je kan geven dat je heeft geraakt of waar je iets mee kunt. Ik heb veel online gezocht naar websites die mij dat gevoel gaven, maar ik vond het nergens.

Het plan voor Shot of Joy ontstond in de rustige, maar creatieve periode nadat Park was gestopt. Het kwam bovendrijven in een brainstorm voor iets digitaals dat we moesten pitchen voor een klant. Ik dacht gelijk: dit zit zo dicht bij het gevoel van nu en past zo goed bij ons, bij Bloom Publishing, dat we het moeten bewaren om zelf verder uit te werken.

Het startte met het idee dat we bezoekers elke dag iets wilden geven. Een artikel, inspiratie, of iets praktisch. En omdat het online is, vonden we dat er muziek en beweging in moest. Toen kwamen we al snel uit op filmpjes en zo werd het een videomagazine.

Sinds afgelopen maand kun je elke ochtend een kort filmpje in je mailbox krijgen, gemaakt door mensen uit de filmwereld, onder wie Kim van Kooten en Maria Goos. We willen een ochtendmoment claimen, het is een shot voor bij je ontbijt waar je blij van wordt.

Later kun je nog even terug om het verhaal erbij te lezen. Dat kan een interview zijn, of iets praktisch als een shoppingpagina – als je erop klikt kun je het meteen kopen – of een recept. Het is een heel compact iets met de look and feel van Bloom, van wat we al vaker hebben laten zien. Maar dan online in plaats van in print.

De basis ingrediënten van Shot of Joy zijn dezelfde als die van een blad, maar echt vanuit online geboren. Neem alleen al het dagelijkse aspect; dat hadden we in print nooit kunnen doen. En wat ik er heel leuk aan vind is dat je altijd een device bij je hebt waarop je het kunt bekijken, waardoor het altijd dichtbij is. Heb je ’s ochtends een recept in je mapje favorites gezet, kun je het ’s middags in de Albert Heijn heel makkelijk terugvinden op je telefoon.

Shot of Joy kun je elke dag gratis bekijken, en alles is gratis deelbaar. Ik vind het belangrijk dat onze content toegankelijk is omdat ik ervan overtuigd ben dat sommige initiatieven zijn stukgelopen op een te rigide betaalmuur. Je moet ergens een opening bieden zodat mensen met je in aanraking kunnen komen. Wil je ook kunnen bladeren in het archief van Shot of Joy, en dingen bewaren in je favoriete mapje, betaal je 2,99 euro per maand. Ik weet dat het een uitdaging is om te laten betalen voor lifestyle. Ik heb veel mensen uit de onlinewereld gesproken en die kregen vlekken in hun nek als ik erover begon. Journalistiek heeft een bepaalde urgentie, daar willen mensen eerder voor betalen dan voor lifestyle; dat komt ‘on top of everything else’. Maar ik denk dat het kan als je waarde biedt online. Shot of Joy is niet een blog van één persoon of een verzameling van het leukste dat er volgens ons op het web te krijgen is, maar een website met alleen exclusieve content, alles wordt speciaal voor de lezers gemaakt. En voor de prijs van een goed glas wijn ben je al abonnee.

Toen ik hieraan begon wist ik helemaal niets van digitaal. Mijn basis is print. Na Jan kwam Jantje, daarna kwam Park. Daarom ben ik al snel een samenwerking aangegaan met de vier jonge oprichters van Wayne Parker Kent, een zeer succesvolle uitgeverij van online magazines als NSMBL en Culy. Er zit geen dak op bij die jongens. Alles kan, ze zien overal mogelijkheden, dat is waanzinnig. Daarnaast werken we ook samen met uitgeverij G+J, waar ik nog altijd een warme band mee heb omdat ze Jan uitgeven.

Het is niet zo dat ik nu niet meer in print geloof. Er is nog steeds een hele generatie vrouwen van boven de 25 die net als ik nog ontzettend veel van papier houdt en graag tijdschriften blijft lezen. Dat komt uit elk onderzoek. Dat Park niet is gelukt heeft daar voor mij persoonlijk niets aan afgedaan. Ik geloof nog steeds in die titel. Hij hoorde alleen bij een overdadige markt en toen we lanceerden was die nog niet aangetrokken.

Ik heb Shot of Joy dan ook niet bedacht omdat ik denk dat hier de toekomst van magazines ligt. Ik ben niet iemand die voorloopt op trends. Shot of Joy is simpelweg ontstaan uit een idee dat ik persoonlijk leuk vond, uit een onderbuikgevoel. Het is iets nieuws, maar ik zie het als iets wat je naast print gebruikt, niet als een vervanger. Een interview op Shot of Joy is maximaal 800 woorden, dat is iets heel anders dan de grote interviews in de bladen. Hoe een volgende generatie daar over denkt weet ik niet. Nieuwe initiatieven ontstaan altijd vanuit een behoefte, dus de jeugd van nu zal vanzelf met ideeën komen die vanuit hun behoeften zijn gegroeid. Tablet en mobiel zullen steeds belangrijker worden. Maar uiteindelijk maakt het niet meer uit wat je medium is. Het gaat om de content en dat je iets maakt wat vanuit jezelf komt.’

Bekijk meer van

vernieuwing Dossiers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.