Het Membership Puzzle Project is uitgepuzzeld
Het Membership Puzzle Project stopt er eind deze maand mee. Het onderzoeksproject werd vier jaar geleden opgestart door De Correspondent, dat toen druk bezig was met zijn internationale uitbreiding, en onderzoeker Jay Rosen van de New York University. Het project zou eigenlijk vorig jaar al stoppen, maar ging nog een jaar door onder het Media Development Investment Fund.
Volgens Rosen stopt het project niet omdat het geld op is, wel omdat zo’n beetje alles wat er te leren valt op het gebied van ‘memberships’ inmiddels wel geleerd is.
In een artikel op NiemanLab worden de belangrijkste lessen samengevat. En de belangrijkste is, dat er niet één ideale oplossing is, maar dat je vooral naar je publiek moet blijven luisteren en blijven innoveren.
Ook is duidelijk dat in vele landen net iets anders onder ‘membership’ wordt verstaan, ook al is de basis dat klanten bereid zijn bij te dragen aan een nieuwsplatform dat ook openstaat voor niet-betalende bezoekers.
Andere belangrijke les uit de vier jaar studie: ga niet uit van één inkomstenstroom, bijvoorbeeld lezersinkomsten, maar zet in op meerdere bronnen, bijvoorbeeld ook boeken, advertenties of bijeenkomsten.
Vorig jaar leverde het project al een uitgebreide handleiding op voor organisaties die een vorm van betaalde lidmaatschappen willen introduceren.
Praat mee