data als kans

— maandag 9 augustus 2021, 08:50 | 0 reacties, praat mee

Het Membership Puzzle Project is uitgepuzzeld

Het Membership Puzzle Project stopt er eind deze maand mee. Het onderzoeksproject werd vier jaar geleden opgestart door De Correspondent, dat toen druk bezig was met zijn internationale uitbreiding, en onderzoeker Jay Rosen van de New York University. Het project zou eigenlijk vorig jaar al stoppen, maar ging nog een jaar door onder het Media Development Investment Fund. Laatste wijziging: 9 augustus 2021, 09:21

Volgens Rosen stopt het project niet omdat het geld op is, wel omdat zo’n beetje alles wat er te leren valt op het gebied van ‘memberships’ inmiddels wel geleerd is.

In een artikel op NiemanLab worden de belangrijkste lessen samengevat. En de belangrijkste is, dat er niet één ideale oplossing is, maar dat je vooral naar je publiek moet blijven luisteren en blijven innoveren.

Ook is duidelijk dat in vele landen net iets anders onder ‘membership’ wordt verstaan, ook al is de basis dat klanten bereid zijn bij te dragen aan een nieuwsplatform dat ook openstaat voor niet-betalende bezoekers.

Andere belangrijke les uit de vier jaar studie: ga niet uit van één inkomstenstroom, bijvoorbeeld lezersinkomsten, maar zet in op meerdere bronnen, bijvoorbeeld ook boeken, advertenties of bijeenkomsten.

Vorig jaar leverde het project al een uitgebreide handleiding op voor organisaties die een vorm van betaalde lidmaatschappen willen introduceren.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.