word studentlid

— vrijdag 26 augustus 2022, 12:00 | 0 reacties, praat mee

Het ‘kijkcijferjuicekanaal’ van Tina Nijkamp is een ‘uit de hand gelopen hobby’

Het ‘kijkcijferjuicekanaal’ van Tina Nijkamp is een ‘uit de hand gelopen hobby’
Tina Nijkamp, voormalig programmadirecteur bij SBS 6, deelt elke dag haar analyse over de kijkcijfers op Instagram. - © Privéarchief

Elke ochtend kun je je klok er min of meer op gelijk zetten. Rond half acht ’s ochtends – het moment waarop Stichting Kijkonderzoek de kijkcijfers van de voorafgaande dag publiceert – begint het Instagramkanaal van Tina Nijkamp, voormalig programmadirecteur bij SBS 6, tot leven te komen. Wat begon als een uiting van haar liefde voor lineaire televisie, leidde tot een levendig Instagramkanaal met ruim 18.000 volgers. Laatste wijziging: 27 augustus 2022, 07:54

Het immer volprezen Mediacourant.nl noemt het kanaal van Nijkamp een ‘kijkcijferjuicekanaal’. Zelf ziet Nijkamp het vooral als het resultaat van een haar liefde voor de televisie, die zeker niet verdween toen ze afzwaaide als programmadirecteur. Via haar kanaal deelt ze niet alleen scherpe kritiek op SBS en andere televisiezenders, maar ook wat haar opvalt in de programmering zelf.

‘Nachtmerrie’
Elke ochtend voorziet Nijkamp de kijkcijfers van commentaar, zoals bijvoorbeeld op vrijdagochtend: ‘Linda de Mol’s nachtmerrie zit er eindelijk op: slotaflevering Diepe Gronden scoort 54.000 kijkers’ of ‘Nieuwe serie van het zeer indrukwekkende programma Break Free is met een teleurstellende 223.000 kijkers van start gegaan op NPO 3. Denk dat niet veel mensen wisten dat dit gisteren begon en/of nieuwe aflevering was; weinig promo’s voor gezien en optreden Chris Zegers bij Op1 haalde op andere manier de headlines.’

‘Televisie heeft altijd mijn persoonlijke interesse gehad, ook na mijn vertrek bij SBS’, legt Nijkamp uit. Nijkamp vertrok in 2011 nadat haar ouders en haar zus kort na elkaar waren overleden. ‘Al sinds 1994, toen ik bij de televisie begon, kijk ik elke ochtend naar de kijkcijfers. Ook als hobby.’ Het was een traditie die erin sleet en niet meer verdween. ‘Elke keer vielen mij dingen op. En elke keer als ik daar iets over schreef, kreeg ik reacties uit het vak.’ Onder haar fans bevindt zich onder meer RTL-presentator Carlo Boszhard. In een recente column schreef Boszhard: ‘Wat lees ik graag Tina, roep ik elke ochtend. Nee, ik bedoel niet het weekblad voor meisjes, maar ik bedoel de Instagram stories van Tina Nijkamp’.

Nijkamp haalt er plezier uit om een analyse los te laten op de dagelijkse kijkcijfers en de wijze waarop programma’s worden geprogrammeerd, zegt ze. Als voorbeeld noemt Nijkamp de manier waarop het EK Vrouwenvoetbal en het EK Atletiek deze zomer zijn geprogrammeerd. ‘Vaste series, zoals Kasteelvrouwe Emmy, worden opeens onderbroken. Kijkers zitten klaar voor hun serie en krijgen sport voorgeschoteld. Daar kan ik mij enorm over opwinden’, zegt Nijkamp, en met haar ook vaste kijkers die hun beklag bij haar doen.

Het maakt mij niet zoveel uit wat mensen ervan vinden

Met regelmaat is Nijkamp kritisch, niet alleen op SBS 6, maar ook op programmeerfouten en blunders bij andere zenders. Kweekt dat geen kwaad bloed? ‘Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit wat mensen ervan vinden. Het is wel objectief. Als je een programma start tegenover een voetbalwedstrijd, dan vind ik dat niet slim geprogrammeerd. Soms vind ik dat er gekke keuzes gemaakt worden, zoals twee detectiveseries op vrijdagavond op NPO 2 én NPO 3. Dan denk ik: hoe kan dat nou? Ik verbaas mij daarover.’

‘Slordig geprogrammeerd’
En kritisch is ze altijd al geweest – ook op zichzelf -. ‘Programmeren is mijn vak geweest en wij waren daar minutieus mee bezig. Het ging om details. Tegenwoordig wordt er slordig geprogrammeerd’, vindt Nijkamp. ‘Ik heb veel liefde voor het programmeren. Het is een passie. Toen ik nog programmadirecteur was, vond ik het leuk om te puzzelen in de programmering om een zo rijk mogelijk aanbod te bieden aan de kijker. Want uiteindelijk doe je het voor de kijker.’ Het komt voort uit de liefde voor televisie: ‘Televisie is altijd mijn beste vriend geweest en heeft mij door goede én door slechte tijden heen gesleept.’

Als ingewijde in de televisiewereld heeft ze bovendien toegang tot de ‘doelgroepcijfers’ – de kijkcijferinformatie over hoe een programma ‘scoort’ in specifieke leeftijdsgroepen. ‘Veel mensen die niet in de televisiewereld werken maar er wel over schrijven, zeggen dan dat een programma niet goed scoort, terwijl het programma in een specifieke doelgroep juist wel goed scoort’, legt Nijkamp uit.

Inmiddels lijken de Stories van Nijkamp niet aan dovemansoren gericht en worden ze op de voet gevolgd door televisiemakend Hilversum, zegt ze. ‘Het is niet normaal, iedereen lijkt het te volgen. In die zin is het helemaal uit de hand gelopen, maar het is wel leuk’, lacht Nijkamp. Exacte cijfers over hoeveel kijkers haar éigen stories trekken, durft ze niet te geven.

Ook wil ze de mensen die juist niet thuis zijn in de televisie-industrie een inkijkje achter de schermen geven. ‘Zo wordt er altijd een slagroomtaart verstuurd als een programma goede kijkcijfers heeft gehad. Het is een soort traditie, terwijl ik niet eens van slagroomtaart houd’, lacht Nijkamp. ‘Ik krijg buitengewoon veel reacties op mijn Stories, ook van mensen die zeggen: “Ik vind het zo fijn dat jij ’s ochtends de kijkcijfers analyseert, dan hoef ik dat niet meer te doen”.’

Tina Nijkamp (1972) begon haar carrière in de televisie in 1994 bij John de Mol Produkties en werkte onder meer in verschillende rollen voor de 5 Uur Show. Daarna zette ze bij SBS 6 onder meer Shownieuws op. Van 2005 tot 2010 was Nijkamp programmadirecteur bij SBS 6 en later directeur televisie – de eerste vrouwelijke programmadirecteur in Nederland. In 2008 werd ze uitgeroepen tot Omroepvrouw van het Jaar. Tegenwoordig werkt Nijkamp als mediaconsultant bij 3Rivers en studeert ze rechten.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.