Helene van Santen wil online kansen grijpen bij Margriet

Helene van Santen heeft de mouwen al opgestroopt. Deze week volgt ze Leontine van den Bos op als hoofdredacteur van Margriet, en ze is van plan een flinke slinger te geven aan de digitale ontwikkeling van het vrouwenweekblad van DPG Media Magazines.
Dat betekent ook dat Van Santen, een beetje met pijn in het hart, vertrekt bij de glossy KEK Mama, waar ze de afgelopen twee jaar hoofredacteur was. ‘Eigenlijk te kort. Er lagen allemaal mooie nieuwe plannen en er zit een onwijs leuk team. Maar als een blad met zo’n rijke historie als Margriet belt, zo’n iconische titel, dan zeg je natuurlijk volmondig ja’, legt ze uit. ‘En ik realiseerde me ook: die baan komt niet over een paar jaar weer voorbij. Mijn voorganger Leontine heeft er twaalf jaar gezeten. Je moet kansen grijpen als ze zich voordoen.’
En dus verhuist Van Santen van het INIT gebouw in Amsterdam, waar KEK Mama sinds kort met een aantal magazinetitels van DPG zetelt, weer terug naar het bekende kantoorkolos in Hoofddorp, waar de collega’s van Margriet nog altijd kantoor houden.
Haar focus bij Margriet komt op online te liggen. Niet verrassend, want inzetten op stevige digitale groei bij de vrouwenbladen is onderhand Van Santens modus operandi te noemen. Ze deed het eerder als redactiemanager bij Libelle.nl en Libelle TV, en bij KEK Mama liet ze het online bereik binnen een jaar groeien met 300 procent.
Print is en blijft, zeker voor een titel als Margriet, met een trouwe doelgroep van voornamelijk koopkrachtige 60+ vrouwen, ‘onwijs belangrijk’, zegt Van Santen. ‘Maar dat is de website inmiddels ook. Wat ik altijd zeg: een magazine heeft net als een hart een linker- en een rechterkamer. Allebei van vitaal belang.’
Ze begint daarom met het onder de loep nemen van de contentstrategie van Margriet.nl. ‘Die gaan we vernieuwen, gebaseerd op de behoefte van de gebruiker. Ik kan er nu nog niet heel concreet iets over zeggen, behalve dat het heel data gedreven zal zijn. Daarnaast liggen er mooie plannen klaar om – net als bij Libelle – premium- en betaalde content te gaan uitrollen aan het einde van dit jaar. Daar ga ik ook mee aan de slag.’
Van Santen won in 2018 de Crossmedia Award bij Libelle. In 2020 kreeg ze ‘m weer voor haar inspanningen bij KEK Mama. Gaat ze de Award in 2022 ook ophalen voor Margriet? Zonder aarzelen klinkt het door de telefoon: ‘Je mag ‘m noteren’.
Praat mee