— vrijdag 2 april 2021, 09:01 | 0 reacties, praat mee

Hearst belooft aanpassingen in sociale mediarichtlijn voor freelancers

© Unsplash / Gabrielle Henderson

Hearst Netherlands had de bepalingen in zijn nieuwe sociale mediarichtlijn anders en duidelijker moeten formuleren. De uitgeverij zal de komende dagen aanpassingen doorvoeren in het protocol.

Dat schrijft Hearst in een reactie op kritiek die de uitgeverij de laatste weken kreeg na het versturen van zijn nieuwe opdrachtovereenkomsten. Zowel de NVJ als een grote groep freelancers lieten Hearst weten zich niet blij te zijn met die overeenkomsten.

De freelancers hekelen vooral de genoemde sociale mediarichtlijn. Die verbiedt het in de huidige vorm freelancers zich op sociale media uit te laten over onderwerpen als seksisme, vrouwonvriendelijkheid, racisme en geloofsovertuigingen. Freelancers mogen zich van Hearst evenmin mengen in discussies over die onderwerpen.

Hearst stelt in zijn reactie zich nadrukkelijk te distantiëren van iedere vorm van seksisme, vrouwonvriendelijkheid en discriminatie. “Omdat we onze freelancers als ambassadeurs van de merken van Hearst zien, hebben we getracht dit thema te adresseren in een social media protocol. . Dit hadden we in retro-perspectief anders en duidelijker moeten formuleren.”

BYOD en auteursrecht
Ook het zogenoemde BYOD-beleid (BYOD staat voor Bring Your Own Device) stootte freelancers tegen de borst. Zelfstandige eindredacteuren, vormgevers en andere freelancers die op de redacties werken, zijn volgens dat beleid verplicht om op een eigen computer of tablet te werken, maar krijgen daarbij geen technische ondersteuning. Wordt het apparaat van een freelancer gestolen, dan moet het apparaat op afstand kunnen worden gewist.

Freelancers hebben daarnaast kritiek op een verplichting die Hearst hen oplegt om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Ook het verplicht afstaan van auteursrechten dat genoemd wordt in de opdrachtovereenkomst stoot hen tegen de borst.

Alleen freelancers die een opdrachtovereenkomst hebben ontvangen staan daadwerkelijk hun auteursrecht af. In de regel zijn dat met name freelance eindredacteuren, vormgevers en chefs. Freelancers die losse artikelen of foto’s leveren, werken in principe alleen volgens de algemene voorwaarden. Daarin is nadrukkelijk vermeld dat deze freelancers hun auteursrecht niet hoeven af te staan.

Niet duidelijk verwoord
Volgens Hearst is op dat laatste punt verwarring ontstaan doordat zaken niet duidelijk zijn verwoord door de uitgeverij. Hearst benadrukt in zijn reactie verder dat de uitgeverij zijn relatie met zijn freelancers bijzonder dierbaar vindt. “Hun bijdrage aan onze merken is essentieel voor kwaliteit en ons succes. Wij betreuren het dat er commotie is ontstaan naar aanleiding van het delen van onze nieuwe voorwaarden voor freelancers.”

Hearst voert momenteel gesprekken met de NVJ over zijn voorwaarden. Ook een delegatie van de groep freelancers die aan de bel heeft getrokken is in de nabije toekomst een gesprek beloofd.

Bekijk meer van

Hearst Netherlands

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.