‘Grote kans op einde van bureaukorting bij rtv-exploitanten’

Nadat RTL in navolging van de Ster aankondigde de bureaukorting af te schaffen, meldt Adformatie dat de kans groot is dat nu alle andere tv-exploitanten volgen.
Managing director Aschwin de Bruijn van MAGNA verwacht ook dat vervolgens ook alle radio-exploitanten hun beleid veranderen “en dan is de hele RTV-markt wel om”. MAGNA ziet geen nadelen,los van de extra werkzaamheden waar de media-inkoper van IPG Mediabrands vorig jaar al tegenaan liep met het nieuwe Ster-beleid. Wel hoopt en verwacht De Bruijn dat RTL de 15 procent ‘netjes van de huidige tarieven’ afhaalt en deze niet gedeeltelijk gaat verdisconteren in een prijsstijging. ‘Dat zou het anders intransparant maken en het komt de gesprekken over samenwerkingen in 2019 niet ten goede’.
Toch zijn niet alle adverteerders blij. Arjan Veenhuis, hoofd Inkoop & Planning van Abovo Media, zegt dat zijn bureau het besluit van RTL ‘zeer te betreuren’. Adformatie heeft ook de twee andere grote tv-exploitanten Talpa TV (Talpa Network) en BrandDeli om commentaar gevraagd, maar zij hebben vooralsnog niet gereageerd.
Praat mee