Google: ‘versnellerproject’ AMP loopt lekker

Volgens Google is er 'een wervelwind aan activiteit' geweest rond het zogeheten AMP-project, dat onder meer uitgevers moet overtuigen om deze geoptimaliseerde code in de eigen site op te nemen. Zulke Accelerated Mobile Pages laden sneller op mobiele apparaten, ongeacht waar ter wereld die wordt opgevraagd.
Hoofd nieuws bij Google Richard Gingras en David Besbris, verantwoordelijk voor Google’s zoektechniek stellen in een blogpost dat inmiddels al honderden bedrijven zich met de AMP-technologie bezig houden. Wie de mobiele site met AMP-code optuigt, zal daar vanaf volgend jaar voordeel van hebben - Google zal dan zoekresultaten laten verwijzen naar AMP-geoptimaliseerde sites.
Pure webbedrijven als LinkedIn, Twitter en WordPress gaan hun mobiele sites optimaliseren met AMP-techniek. Voor uitgeverijen blijven betaalmuren en abonnementen mogelijk, stelde Google bij de aankondiging van het project. Relaties met bestaande advertentiepartners blijven door AMP onaangetast.
Onder meer de BBC, New York Times en Washington Post gaan hun mobiele sites met AMP-code opmaken. Volgens Gingras en Besbris zijn nu ook de grote internetreclamebureaus als DoubleClick, Adsense overtuigd van AMP. Zij zullen hun mobiele reclame ook met de versnellingstechniek gaan aanbieden.
Praat mee