basis naar compleet

— donderdag 19 november 2020, 09:48 | 0 reacties, praat mee

Goed nieuws voor uitgevers: Apple verlaagt verplichte afdracht op abonnementen

Juni 2020: het futuristische hoofdkantoor van Apple in Cupertino, Californië, ontworpen door Fosters+Fosters en in 2018 gereedgekomen voor vijf miljard dollar.

Apple verlaagt voor de meeste uitgevers die binnen het ecosysteem abonnementen of producten willen verkopen de verplichte afdracht. Dat was dertig procent, maar halveert nu naar vijftien. NiemanLab stelt in een analyse dat die verlaging uiteraard welkom nieuws is, maar dat het er vooral aan herinnert hoe weinig macht uitgevers hebben tegenover technologiebedrijven. Laatste wijziging: 19 november 2020, 09:52

De belasting van dertig procent (Google hanteert soortgelijke percentages in hun Android-ecosysteem) was uitgevers en ontwikkelaars al langer een doorn in het oog. Elke tweede jaar van een abonnement werd lager belast (al met 15 procent, red.) maar zoals NiemanLab opmerkt heeft een abonnee zéker een eerste jaar, maar kiest niet altijd voor verlenging.

In augustus van dit jaar was voor Epic Games de maat vol. Het bedrijf maakt het populaire gratis spel Fortnite, maar verdient daardoor vooral aan spullen die in het spel worden aangeschaft.

Het weigerde nog langer de Apple-belasting te voldoen en werd uit Apple’s App Store gegooid, toen ze de betalingen zelf wilden gaan afhandelen. Een rechtszaak daarover loopt nog.

In augustus bleek dat Amazon betere voorwaarden had bedongen; uitgevers verenigden zich om hetzelfde te kunnen eisen.

Auteur Joshua Benton noemt de bereidwilligheid samen op te trekken amusant, gezien het verzet van veel Amerikaanse uitgeverijen tegen vakbondsvorming door werknemers.

Hij vraagt zich verder af hoeveel macht een consortium van uitgevers denkt te hebben tegen Apple, als je bedenkt dat ook Microsoft (ruim 125 miljard omzet in 2019, red.) ook gewoon dertig procent moest inleveren. Meer bij NiemanLab

Bekijk meer van

Google Apple

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.