— dinsdag 18 mei 2021, 09:13 | 0 reacties, praat mee

Gijs van Beuzekom over de programma-ophef: “Dit steekt me echt”

Gijs van Beuzekom

Het is de NPO-leiding niet in de koude kleren gaan zitten, de ophef over het schrappen en inkorten van informatieve programma's als Andere Tijden, Kassa en Radar. NPO-directeur Frans Klein en NPO2-netmanager Gijs van Beuzekom nodigden NRC uit om opnieuw uitleg te geven over de kwestie.

“Dit steekt me echt. Ze hebben allemaal, állemaal gezegd: wij willen die 20-49-groep ook bereiken en we begrijpen dat we daarvoor dingen moeten inleveren. Het ís niet zo (slaat op tafel) dat wij hier maar wat doen! Dat we maar wat schrappen! Dat gaat allemaal heel erg zorgvuldig,” aldus Van Beuzekom tegen NRC.

De NPO-leiding – het centrale bestuur van de publieke omroep dat het geld en de zendtijd verdeelt – snijdt volgens het jaarplan twintig miljoen euro in de programmering om voor volgend jaar meer geld vrij te maken voor video-on-demand en het aantrekken van de doelgroep 20-49-jarigen. Ook moet er geld verschuiven voor de kandidaat-omroepen Zwart en Ongehoord Nederland en voor de aspirant-omroepen die doorgroeien. De fusieomroepen moeten 1,2 miljoen euro inleveren, de andere omroepen ieder acht ton.

Volgens Klein deden sommige omroepen aan “tactische intekening”, toen er aan omroepen werd gevraagd welke programma’s ze zelf zouden willen schrappen. “Ze noemen programma’s die wij toch niet zullen wegdoen, om er onderuit te komen. Maar ja, hoe wil je dan een gezamenlijke overeenkomst bereiken? Want de omroepen weten dat ze toch geld moeten inleveren.”

Ook de kritiek op het schrappen van Andere Tijden vindt Klein niet terecht. “De VPRO heeft zelf Andere Tijden aangedragen. Terwijl ze nu zeggen dat ze ertegen zijn.”
De omroep laat weten dat ze niet bedoelden dat Andere Tijden opgeheven kon worden. Wel wilden ze zich als omroep terugtrekken, opdat partner NTR het programma voortaan alleen kon maken, zoals eerder is gebeurd met Andere Tijden Sport.

Wat volgens NRC bijdraagt aan de onvrede over de nieuwe plannen, is dat niet altijd duidelijk is waar een programma aan moet voldoen om zijn plek in het uitzendschema te behouden. Volgens Klein zouden er sommige programma’s al lang zijn gestopt als ze puur op de doelstellingen zouden afrekenen. Als het niet direct scoort “dan zeggen we niet meteen: jullie vallen van het bord af. Nee dan vragen we eerst: wat moeten we doen om dat te verbeteren?” [...] “Het is maatwerk”.

Lees ook:
Consumentenprogramma’s Kassa en Radar flink op de schop door verjongingsplannen NPO (17 mei 2021)

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.