website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Geliefde concurrent

Saïda Maggé — Geplaatst in arbeidsmarkt op donderdag 24 februari 2011, 12:37

Columns

Spannend, beginnen bij een nieuwe baan. Geen forenzenbestaan meer. Fietsen naar een nieuw gebouw met nieuwe collega’s. Een andere aanpak van het nieuws. Wéér een nieuw computersysteem leren kennen. Een ander koffiezetapparaat, waar toch weer vieze koffie uit komt. (Wat is dat toch met die apparaten?) En: Wie is wie? Wie gaat er over wie? Wie is mijn hoofdredacteur? Mag ik hier eigenlijk roken? Of lopen hier allemaal Stivoro-types rond? Waar is het toilet? Hoe krijg je een bureaustoel omlaag, zonder dat de leuning naar voren klapt en jij in een onvoordelige positie op de grond belandt?

Kortom: wie ergens nieuw is, heeft aan kopzorgen sowieso geen gebrek. Maar dit keer is het anders. Dit keer werkt mijn vriend ook nog in hetzelfde gebouw. Bij de directe concurrent om precies te zijn. Hij werkt bij een regionale krant en ik maak voor diezelfde regio televisiejournaals.

En dat is toch even wennen. Tijdens onze studie journalistiek hielpen we elkaar. Samen ideeën uitwerken. Een kritische blik op elkaars journalistieke producties werpen. Eindeloze telefoongesprekken voeren over hoe die ene bron nu het beste benaderd kan worden of wat een leuke invalshoek is voor een bepaald verhaal. Nu gaat dat net effe wat anders.

‘Gezellig’, zeggen mensen in de omgeving. ‘Samen naar je werk fietsen, tussendoor even koffie drinken, af en toe even samen lunchen: ideaal’. Nou, ik kan jullie uit die droom helpen. Ons relatie als concurrenten valt nou niet bepaald in de categorie ‘gezellig’ te plaatsen.

“Met wat voor een verhaal ben je vandaag bezig?”

“Schat, dat kan ik je niet vertellen, dat weet je zelf toch ook wel?”

“Spannende dag gehad?”

“Daar kun je morgen alles over lezen.”

Eén voordeel: de telefoonrekening is sindsdien flink gedaald.

De ‘ik ben de man van de krant’ en ‘ik ben de vrouw van de tv’ kent geen 9-tot-5-mentaliteit. Het zet door. Dus ook ’s avonds is er geen ruimte om over verhalen te praten. Want de krant zakt immers rond een uurtje of twaalf (‘poeh wat ouderwets’) en wij bij de televisie, ja wij gaan altijd door (‘toevallig wel van onze belastingcenten’).

Ik vraag me wel eens af hoe Rick Nieman en Sacha de Boer dat doen.

Rijdt Sacha standaard in een tank naar huis om zich mentaal voor te bereiden op nieuw avondje kemphanen? Of zouden die elkaar alles vertellen? En zou dat erg zijn? Ingewikkeld. Eigenlijk zouden ze er les in moeten geven: hoe om te gaan met de geliefde concurrent?

www.mediacontainer.nl

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
is starter op de arbeidsmarkt

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

expertisedag 2019

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.