Een uitsmijter met Hilmar Mulder (Grazia)
‘Dit gesprek gaat toch niet over Nationale Coverdag zelf, want daar weet ik nog niets van’, opent Hilmar Mulder enigszins bezorgd de lunchafspraak in het Amsterdamse Conservatorium Hotel. En op de kaart staat ook nog eens geen uitsmijter.
Gelukkig blijkt het broodje gezond met avocado en zeewierchips een waardige vervanger voor drie spiegeleieren en weet Mulder wel alles van tijdschriftcovers. Als hoofdredacteur van de Grazia is de voorkant van het wekelijkse tijdschrift van haar. Het liefst neemt ze naast de art director plaats om de foto’s te kiezen en de teksten te schrijven. Voor Grazia geldt dat de losse verkoop elke week het verschil moet maken. Dus wil Mulder weten hoe haar tijdschrift in de schappen van de winkels ligt en past ze de cover daarop aan. ‘In de Albert Heijn hebben we sinds kort een plekje bij de kassa. Dan zie je de bovenste rand van het tijdschrift. Dus besteed ik veel aandacht aan die ene zin bovenaan de cover. Daar verkoop je het tijdschrift op.’
Het beste lezersonderzoek is wat Mulder betreft dan ook het verkoopresultaat. En dat heeft weer een directe relatie met de cover en dan vooral met de internationale ster die er op staat. Jennifer Aniston doet het bijvoorbeeld goed. En toch waakt Mulder voor herhaling. Nu al mopperen sommige lezers dat enkele sterren teveel aandacht krijgen. ‘Ik heb het geteld en het is niet zo. We vallen zelden in herhaling’, aldus Mulder.
Mooie en lelijke covers?
Mulder: ‘Het gaat er om wat je wilt bereiken, niet om mooi. De Volkskrant wordt niet verkocht op de cover van het magazine. Dus kun je daar hele andere dingen mee doen. Wij moeten binnen een paar dagen ons nummer verkopen, de LINDA. kan er weer een maand over doen.’
Vandaar dat de Grazia vast zit aan een bepaald format. ‘De lezer moet het blad in het schap direct vinden. Herkenbaarheid is dan erg belangrijk.’ Publiekstijdschriften hebben het over de volle breedte moeilijk met oplage en advertenties. Mulder: ‘Toch blijft er zowel voor sterren als voor kopers niets aantrekkelijker dan een goede cover. Noem mij een homepage die de impact heeft van een goede cover. Die is er dus niet.’
Praat mee