website over journalistiek

‘Geen machtspositie voor streamingdiensten’

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 23 augustus 2017, 13:53

CC BY-SA 2.0 / Brian Cantoni

CC BY-SA 2.0 / Brian Cantoni

Nieuws

Online streamingdiensten als Netflix, YouTube en Facebook hebben geen dominante grip op de Nederlandse markt en op de advertentiegelden die daarin omgaan. Grote spelers als YouTube en Facebook hebben elkaar als concurrent, en ook kleinere spelers hebben een eerlijk deel van de markt in handen. Ook op het gebied van advertentieverkopers is er genoeg concurrentie.

Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek. Met het onderzoek wilde de geldstromen rondom online video-platforms in kaart brengen. Het complete onderzoeksverslag is hier te downloaden.

Hoewel de ACM tot de conclusie kwam dat er geen partij is met een dominante machtspositie, concludeerde de waakhond wel dat de algemene voorwaarden van veel videoplatforms oneerlijk zijn tegenover gebruikers omdat ze hen bepaalde rechten ontzeggen. De ACM gaat samen met collega-instanties verder onderzoek doen naar de voorwaarden. Meer bij Media Magazine

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.