‘Gebruik adblockers afgenomen door bewustwordingscampagne’
Dankzij de bewustwordingscampagne 'Internet is niet gratis', is zeven procent van de consumenten met adblockers gestopt met het gebruik ervan of heeft zijn gebruik verminderd. Dat meldt Marketing Tribune op basis van onderzoek van Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland. Die laatste was tevens initiatiefnemer van de campagne en werkte daarmee samen met NDP Nieuwsmedia en de Media Magazine Associatie.
Sinds enkele maanden vragen onder andere grote nieuwssites als Telegraaf.nl, NU.nl en AD.nl gebruikers hun adblockers uit te schakelen, omdat ze anders inkomsten mislopen die ze nodig hebben voor het beheer van hun website. Van de gebruikers die hun gedrag hebben laten beïnvloeden door de campagne zegt 47 procent minstens één website op een whitelist gezet te hebben. Dat betekent dat deze consumenten nog wel advertentiewerende tools gebruiken, maar deze software bij minstens één website uitgeschakeld te hebben. Nog eens 18 procent geeft aan dit in de toekomst te gaan doen. 54 procent plaatst een site op een whitelist uit angst anders de toegang tot de website ontzegd te worden.
Praat mee