website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Gebrand­merkte Journalistiek

Mark Koster — Geplaatst op donderdag 1 augustus 2013, 08:31

Koster & vrienden

Mark Koster was op 3 juli te gast bij een themabijeenkomst van het Stimuleringsfonds. Hij is, samen met fotograaf Frank Groeliken, graag onder vrienden. Nodig hem uit via: koster@villamedia.nl

George Orwell legde al eens streng het verschil uit tussen journalistiek en PR. ‘Journalism is printing what someone else does not want printed. Everything else is public relations.’ In een oude Storkfabriekshal in Amster­dam hadden zich journalisten en PR-Raspoetins verzameld om elkaar eens lekker de maat te nemen over branded journalism. Op het podium gingen Eric Smit van onderzoeksite Follow the Money en Aegon’s masters voice Jan Driessen met elkaar in debat. Smit is een overtuigde ­Orwelliaan. Als journalisten geen pijn doen dan zijn het tikkende lakeien. Als Driessen even later een ‘onafhankelijk’ door Aegon betaald krantje uit zijn schoot trekt om aan te tonen dat het best meevalt met die beïnvloeding, snuift Smit: ‘De boodschap is toch duidelijk: Het pensioen staat op de tocht. Verzeker je bij Aegon.’

Het periodiek bleek een bijlage over pensioenen in het Financieele Dagblad dat was volgetikt door FD-scribenten. Driessen vond Smit overdrijven. De oud-Den Haag Vandaag pitbull beet terug: ‘Alsof ik niet meer onafhankelijk was als ik een keer met het regeringsvliegtuig meevloog’.

Maar ach, de koopman en de dominee zijn hier nooit ver van elkaar verwijderd. Smit bleek via een commerciële dochter bij FTM ook hoernalistiek te bedrijven en Driessen stelde voor om 10 procent van de advertentie uitgaven te investeren in een fonds voor onderzoeksjournalistiek. ‘Als het maar transparant is’, was de polder­conclusie. Orwell zou hebben gegruweld van zelfgenoegzame gemeenzucht. Hier kon echt niemand zich aan storen.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.