banner cop

— donderdag 9 april 2009, 10:49 | 0 reacties, praat mee

Geachte Commissie-Brinkman,

Naar voorbeeld van de Franse president Nicolas Sarkozy was er dinsdag 7 april de ‘Staten-Generaal der Nederlandse pers’. Op deze pagina’s een aantal ideeën die de commissie innovatie pers kreeg voorgeschoteld. Wat de commissie met de voorstellen doet, blijkt over enkele weken.

Eerlijker speelveld

Behalve over de innovatie, moet u zich ook uitspreken over de toekomst van de nieuws- en opinievorming, toegespitst op de rol van de pers. In dat verband zou het goed zijn de minister te adviseren omroep en pers niet te veel te zien als gescheiden werelden. Dat past niet bij het ‘brede mediabeleid’ dat hij zegt voor te staan, noch bij de laatste adviezen van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

Eind vorig jaar hebben 44 hoofdredacteuren, uitgevers en directeuren van gedrukte media de minister al een brief gestuurd met als voornaamste boodschap de pers niet te geïsoleerd te bekijken. Dit was een reactie op zijn zogeheten persbrief van 14 november 2008, waarin hij schrijft dat de overheid weinig kan doen voor de geschreven media, aangezien de overheid nu eenmaal op afstand moet blijven van de pers om haar onafhankelijkheid niet aan te tasten. Daarbij is het, volgens hem, niet aan de overheid om verlieslijdende exploitaties overeind te houden. Ook al omdat dit een ongewenste precedentwerking kan hebben.

Allemaal goed en wel, maar dat is te makkelijk. Pers en gesubsidieerde omroep werken niet geïsoleerd van elkaar. Het zou mooi zijn als uw commissie de minister kan overhalen het speelveld van omroep en pers eerlijker te maken. Dan houden wij vervolgens onze eigen broek wel op.

Arendo Joustra, hoofdredacteur Elsevier

Steun e-paper

We zijn met z’n allen stoer genoeg om dagelijks het handelen van politiek en overheid onder de loep te nemen en waar nodig te bekritiseren. Als je dat bent, ligt het niet voor de hand dat je subsidie accepteert als middel om je hoofd boven water te houden.

So far, so good.

Wat zouden de knappe koppen van de commissie Brinkman, van het Stimuleringsfonds voor de Pers en van het departement van minister Plasterk dan wèl kunnen doen om ervoor te zorgen dat we plezierige, informatieve, en goedgemaakte kranten kunnen blijven lezen?

Helpen bij de distributie. Het is heel vreemd dat een met zo veel geld en vakmanschap (kijk naar de drukkers!) gemaakt product als de krant uiteindelijk bij de lezer terecht moet komen via scholieren die iets bij willen verdienen. Professionaliseer de bezorging naar Belgisch model, waar het postbedrijf er een aparte BV voor heeft. Goed idee voor TNT Post, nu die het monopolie op brievenpost kwijt is en 4500 bestellers voor hun baan moeten vrezen.

Gebruik de krant voor overheidsinformatie. De overheid zou veel meer kunnen adverteren in de krant. Dat hoeft niet meer geld te kosten; gewoon verschuiven naar het medium dat nu ook al voor het nieuws wordt gebruikt…

Zorg voor een gelijk speelveld. De minister wil er niet aan, maar de manier waarop de publieke omroep wordt gefinancierd, met èn overheidsgeld èn STER-inkomsten, is gewoon niet redelijk. President Sarkozy had wel het lef om de reclamezendtijd van de Franse publieke omroep te beperken. Ook prettig voor de kijker.

Help Krant in de Klas. Als je thuis geen krant ziet, ben je misschien zelf ook niet snel geneigd een abonnement te nemen. Terwijl het ook gewoon leuk en ontspannend en vreugdevol kan zijn om de krant te lezen, ook als je 15 bent.

Denk mee over de digitale toekomst. Een e-paper met hetzelfde comfort en gebruiksgemak als de papieren krant zou natuurlijk prachtig zijn. De iLiad is een moedige eerste stap, maar hij moet groter en tegelijkertijd kleiner en sneller. Als kranten niet meer hoeven te drukken en te distribueren, ziet ook hun winst- en verliesrekening er heel anders uit!

Barbara van Beukering, hoofdredacteur Het Parool

Subsidieer journalistiek

De krant was ooit een kwieke meneer die ons dagelijks een portie noodzakelijke nieuwsvitaminen toediende. Die tijd is helaas voorbij. Het monopolie op kwaliteitsjournalistiek is niet langer in handen van kranten. De dagbladen, van oorsprong ontstaan uit de verzuiling en het naoorlogse verzet, zijn niet langer nieuwsgierige jongeheren, maar kwakkelende bejaarden die vaak oude nieuwtjes opdissen. Kunnen de couranten weinig aan doen trouwens.

Het businessmodel van kranten, dat hoofdzakelijk is gebaseerd op advertentie-inkomsten en abonnementen, is niet langer geschikt om kwaliteitsjournalistiek rendabel te houden. Het gratis nieuws op de digitale snelweg heeft lezers weggelokt en adverteerders weggejaagd. Inhoud is ondergeschikt gemaakt aan een cynische overlevingstrategie doordat uitgaven aan distributie, druk en dure CAO-krachten belangrijker worden geacht dan investeringen in journalistiek. Sommige regionale uitgeverijen geven aan nieuwsgaring niet meer uit dan 28 procent.

Gelukkig kan uw commissie daar verandering in brengen door uw subsidie uit te keren aan journalisten in plaats van aan kranten met overhead. Het zijn de verslaggevers die met nieuws, analyses en achtergronden komen. De krant is slechts een medium. Zelfs Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, geeft toe dat haar liberale avondblad niet langer het doorgeefluik hoeft te zijn van kwaliteitsjournalistiek. In haar eigen krant zegt ze: ‘Ik zal niet zeggen dat de papieren krant het eeuwige leven heeft. De drager maakt niet zoveel uit. Of het nou inkt op papier is of pixels op het scherm. De kwaliteitspers blijft van alle tijden.’ Hear, hear.

We hopen snel van u te vernemen.

Eric Smit, Mark Koster en Reinier Koops werk(t)en voor kranten (FD, De Pers) en tijdschriften (Quote, Nieuwe Revu, FEM Business) en starten binnenkort met Follow the money.nl, een website met kwaliteitsjournalistiek

Onorthodoxe maatregelen

De journalistiek als nutsvoorziening, als het water uit de kraan; het is er voor iedereen, overal, je betaalt ervoor en je verwacht dat het puur en zuiver is. De geschreven pers heeft dit decennialang met succes geheel privaat georganiseerd.

Het was een goed en betrouwbaar product, overal verkrijgbaar en er werd netjes voor betaald. En daar wringt nu net de schoen! Het product is nog wel goed, maar er wordt niet meer voor betaald. En dat gaat in een private, commerciële omgeving niet lang goed.

Daarom zijn we vandaag bij elkaar. Niet om te twisten over de kwaliteit van het water of de noodzaak dat eenieder dit uit de kraan krijgt, maar hoe we ervoor zorgen dat het blijft stromen, uit elke lokale kraan! De vergelijking van de pers als nutsvoorziening ontleen ik aan een column van Henk Hofland, gepubliceerd in ons vakblad De journalist. Daar heb ik keurig voor betaald, als lid van de NVJ en abonnee van het vakblad.

Maar dat had niet gehoeven. Iedereen kan ’m immers gratis lezen op de site. Daar zit dus de pijn. De kwaliteit is er, maar er hoeft niet meer voor betaald te worden. Het goede oude verdienmodel van de abonnementen is aan het verdwijnen en er is nog geen werkend alternatief.

We zijn hier om gezamenlijk te werken aan een oplossing, en wij als beroepsvereniging van journalisten, de NVJ, zijn ervan overtuigd dat de overheid daarbij, tenminste de komende jaren, een rol bij zal moeten spelen. Onorthodoxe innovatieve maatregelen, fiscale steun en het zorgen voor een behoorlijke infrastructuur, zowel digitaal als in distributie, zijn voorbeelden die zouden kunnen helpen.

Het water zal wel blijven stromen, de kwaliteit maakt het verschil!

Thomas Bruning, algemeen secretaris NVJ


Meer adviezen aan de commissie

Eerdere afleveringen in onze serie gastcolumns onder de titel “Geachte commissie Brinkman”, werden verzorgd door H.J.A. Hofland, Dieuwke de Boer, hoofdredacteur Deadline.nl, Paul Bos, directeur NNP en Laurens Verhagen, hoofdredacteur NU.nl.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.