foj 2019

— woensdag 25 februari 2009, 08:41 | 0 reacties, praat mee

Geachte commissie-Brinkman (2)

Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl, is de tweede die op uitnodiging van De Journalist een brief schrijft aan de Commissie-Brinkman. De commissie geeft advies over de manier waarop innovatie in de dagbladjournalistiek gestimuleerd en gefinancierd kan worden. De eerste gastcolumn werd geschreven door Dieuwke de Boer, hoofdredacteur van Deadline.nl.

Waar zouden de acht miljoen van minister Plasterk aan besteed moeten worden? Pieter Broertjes, hoofdredacteur van de Volkskrant, had het over investeringen in ‘mobiele telefonie en video‘, waarvoor de uitgaven nu onder druk zouden staan. Hoofdredacteur Willem Schoonen van Trouw heeft een aantal online-projecten op het oog die nu worden gefinancierd uit de stichting PCM en de eigen omzet.

Bij NU.nl onderschrijven we volmondig het uitgangspunt van een gelijk speelveld voor iedereen. De kernvraag in de hele discussie is echter of het wenselijk is om de bestaande oneerlijke concurrentie tegen te gaan door nóg meer oneerlijke concurrentie te creëren. Het antwoord is natuurlijk nee. Dat wij niet worden gevoed door overheidsmiljoenen wil niet zeggen dat we niet kunnen innoveren, integendeel. NU.nl heeft de afgelopen jaren zijn positie als populairste nieuwssite weten te verstevigen en heeft een aantal inmiddels populaire ’satellietsites’ gelanceerd, zoals NUfoto.nl, NUzakelijk, NUsport.nl en de sociale nieuwssite NUjij.nl. Verder zijn we zeer succesvol op mobiel, inclusief de iPhone. Tot slot hebben we recent de eerste stappen naar televisie gezet.

De dode bomensector ruziet met de publieke omroep over het verdelen van de gelden, maar ondertussen vergeten de dagbladen de hand in eigen boezem te steken. De paar miljoen die Plasterk nu wil neerleggen voor ‘stimulering’ vallen in het niet bij de verbrande miljoenen van al deze media die de brandbrief hebben ondertekend.

Het gebedel legt vooral pijnlijk duidelijk een decennium aan mislukkingen bloot van dergelijke oude media die ‘nieuwe media’-initiatieven willen ontplooien. Juist in deze economisch mindere tijden is het belangrijk om te blijven innoveren. Wie alleen wil investeren in nieuwe media als de overheid daaraan meebetaalt, bewijst dat hij die miljoenen niet waard is. Zolang dagbladuitgevers internet blijven zien als een vervelend iets wat alleen maar geld kost, zal het nooit meer wat worden met ‘de courant’.

.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.