Fusie van Chinese staatsmedia creëert propaganda-gigant

De Chinese overheid fuseert drie grote staatsradio- en televisieproducenten tot één grote media-organisatie.
China Central Television Network CCTV, China National Radio en China Radio International gaan op in een nieuw mediabedrijf dat direct aan het kabinet rapporteert. Het bedrijf richt zich op een binnen- en buitenlands publiek onder de naam ‘Voice of China’. Het doel van het nieuwe platform is om “gevoelige sociale kwesties te begeleiden, de publieke opinie te versterken en te verbeteren, multimediale integratie te stimuleren, de internationale communicatie te versterken en goede Chinese verhalen te vertellen”, aldus een bericht gepubliceerd door Xinhua, het officiële persagentschap van China.
Xinhua voegt eraan toe dat de Stem van China “de theorie, richting, principes en beleid van de partij” onder de aandacht van het publiek moet brengen. De aankondiging volgt nadat het Volkscongres de Chinese president Xi Jinping vorige week via een grondwetswijziging een oneindige termijn als president gunde.
CCTV, CNR en CRI zijn ieder van zichzelf al heel groot; maar volgens China-deskundige Fred Sengers vormen ze samen waarschijnlijk het grootste mediabedrijf ter wereld. Bij de nieuwe organisatie komen meer dan 14.000 medewerkers in 70 landen te werken. Ze verspreiden in verschillende talen nieuws en informatie op radio, tv en in toenemende mate internet. De samenvoeging biedt vooral op internet de kans een groot, krachtig platform te bouwen. Meer bij Blogaap / The Guardian
Praat mee