Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 26 juni 2019, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Frits van Exter over de afhandeling van klachten

© Truus van Gog

Frits van Exter denkt met je mee over dilemma’s. Goed nieuws deze keer: redacties gaan beter om met klachten zo blijkt uit de praktijk van de Raad. Maar let op: klagers zien dat soms anders.

Het Noord-Hollands Dagblad bericht eind oktober 2017 dat een winkeliersvereniging in Bovenkarspel enkele banners met afbeeldingen van Zwarte Piet heeft verwijderd onder druk van dreigementen.

Een vrouw, die lokaal actief is voor de organisatie ‘Reason against racism’, wendt zich via Facebook tot de redactie. Zij zegt dat zij en geestverwanten als gevolg van de publicatie op hun beurt bedreigd zijn. Zij wil dat de krant zijn lezers duidelijk maakt dat zij niets met de protesten tegen de winkeliers te maken hebben.

De redactie zoekt contact met haar, maar dat houdt zij af. Hoewel de naam van haar en van de organisatie niet in het artikel staan, besluit de krant haar toch ter wille te zijn met een bericht waarin zij betrokkenheid van de hand wijst.

Maar de vrouw is niet tevreden. De redactie had wat haar betreft de winkeliers kritischer vragen moeten stellen om te achterhalen wie verantwoordelijk was voor de dreigementen. De vaagheid in het eerste bericht heeft er volgens haar toe geleid dat veel mensen veronderstelden dat zij en twee andere vrouwen erachter zaten. De vermelding van de ontkenning in tweede instantie maakt de ‘laster’ wat haar betreft niet ongedaan.

De reactie van de hoofdredactie op haar klacht bevredigt niet en dus treffen beide partijen elkaar voor de Raad voor de Journalistiek. Hij komt tot de slotsom dat, hoe vervelend het ook is dat de klaagster kennelijk is bedreigd, je de redactie weinig kunt verwijten. Zij heeft haar, noch haar organisatie in verband gebracht met de dreigementen, en zij heeft gehoor gegeven aan haar verzoek om een aanvulling. Of dat laatste de zaak meer kwaad dan goed heeft gedaan is onbekend, maar de krant valt moeilijk verantwoordelijk te houden voor het rumoer. Uit het dossier blijkt ook hoe serieus de redactie met haar grieven is omgegaan. De Raad noemt haar gedragingen zelfs ‘zeer zorgvuldig’.

Bij het teruglezen van onze uitspraken voor het jaarverslag, viel het mij op dat redacties beter met klachten omgaan. Van de dertien zaken in 2018 waarbij het nadrukkelijk ook over de klachtafhandeling ging, oordeelde de Raad tien keer dat de redacties (zeer) zorgvuldig waren geweest.

Dit jaar ging het tot nog toe in vier zaken om de klachtafhandeling. Conclusie: drie keer zorgvuldig, één keer onzorgvuldig. Dat is goed nieuws.

Frits van Exter is voorzitter van de Raad voor de Journalistiek (en lid van de NVJ), maar heeft geen stem in de beoordeling van klachten. Hij verwoordt slechts zijn eigen mening.

Hoe ga je om met klachten?
• Voor redacties: Neem elke klacht in beginsel serieus. Dat doe je niet door niet te reageren, door stilzwijgend een bericht weg te halen of nodeloos moeilijk te doen over een ingezonden brief.
• Voor klagers: zoek rechtstreeks contact met de redactie. Wees duidelijk in wat je wilt, maar vermijd zo lang mogelijk sommaties. Sta open voor een gesprek. Wees redelijk en bedenk dat het een redactie vrij staat om te berichten zoals zij wil.
Meer informatie

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.