word studentlid

— donderdag 10 november 2011, 11:26 | 3 reacties, praat mee

Freelancen als medicijn tegen crisis

Freelance journalist Rutger Spanjer vermoedt dat de journalistiek gebaat is bij meer freelancers. ‘Het doet natuurlijk pijn dat het eeuwenoude instituut dat dagblad heet steeds zwaarder onder druk komt te staan. De bezuinigingen op de omroepen zijn niet minder vervelend. Nog steeds ben ik sceptisch en verdrietig over deze ontwikkelingen. Toch denk ik dat er voor de journalistiek een gouden tijdperk aanbreekt.’

Laatste wijziging: 17 november 2011, 12:14

Ondernemen is weer in. In ieder geval in de regio Noord-Holland Noord. Dit blijkt onder meer uit de bezoekersaantallen van de Startersdag in Alkmaar op 5 november. Ongeveer 800 mensen bezochten het evenement van de Kamer van Koophandel. Een behoorlijke stijging ten opzichte van voorgaande jaren.

Landelijk trok de Startersdag van de Kamer dit jaar ongeveer 20.000 bezoekers. Volgens een woordvoerder is de belangstelling even groot als vorig jaar. Wel is er vanaf 2006 een positieve tendens te zien, met een minimale dip in het crisisjaar 2009. Er komen steeds meer zzp’ers en freelancers bij. Ook in de mediasector.

De grote vlucht van het ondernemerschap in Nederland is naar mijn idee te ‘danken’ aan de economische crisis. Mensen die hun baan verliezen zijn niet direct zeker van een nieuwe plek. Dan ga je nadenken en tobben. Wat moet ik nu? Die hypotheek en studie van mijn kinderen moet betaald. In een dergelijke situatie is het zeer aantrekkelijk om zelf stevig de touwtjes in de hand te nemen. Weliswaar noodgedwongen.

Volgens Martijn Pennekamp, oprichter van de website ikwordzzper.nl, is er sprake van een grote stijging van het aantal zzp’ers, overigens met name in de bouw. Aangejaagd door de eurocrisis. In krap een jaar tijd genereerde de website met door Pennekamp zelf geproduceerde ‘content’ een miljoen pageviews. Onder de bezoekers bevinden zich ook journalisten, die zich volgens Pennekamp steeds vaker zzp’er noemen.

De journalistiek is gebaat bij meer freelancers. Het doet natuurlijk pijn dat het eeuwenoude instituut dat dagblad heet steeds zwaarder onder druk komt te staan. De bezuinigingen op de omroepen zijn niet minder vervelend. Nog steeds ben ik sceptisch en verdrietig over deze ontwikkelingen. Toch denk ik dat er voor de journalistiek een gouden tijdperk aanbreekt. Dit ondanks het feit dat we – hard gezegd – een beetje overbodig zijn geworden door social media. De journalist is immers bij calamiteiten steeds vaker niet de eerste verslaggever. Hij wordt afgetroefd door ‘tante Mien’. Zij ziet dat het huis aan het einde van de Kerkstraat in Den Haag vlam heeft gevat; en twittert haar observaties. Volgers retweeten vervolgens dat er aan de Kerkstraat een huis in de fik staat. De traditionele media kunnen hier nooit tegenop. Juist. En daarom staan ze nu ook zo onder druk. Freelancers lijken wendbaarder te zijn en spelen beter op Twitter in. Dat kunnen ze ook.

Social media zijn vooral door regionale media lange tijd doodgezwegen. Ik denk dat dit uiteindelijk wel eens de nekslag voor het regionale dagblad zou kunnen zijn, al is niks zeker. Hyves werd jaren terug ook als fantastische internetinnovatie gezien. Anno 2011 zijn ze rechts ingehaald door Facebook. Wordt Twitter in 2016 nog gebruikt? De tijd zal het leren.

Laten we in elk geval niet te pessimistisch worden. Journalisten moeten NU terug naar de basis van het vak. Dat betekent simpelweg: de steeds groter wordende digitale informatiebrij controleren en eventueel tot publicatie overgaan. Wie zegt dat al die ‘tweets’ betrouwbaar zijn? Ja. Zelfs voor het meest noodlijdende dagblad gloort er nog steeds hoop. Mét of zonder freelancers…

Rutger Spanjer is freelance journalist

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

andr'nijhoff, 10 november 2011, 12:49

Twitteren en andere sociale media geven allemaal alleen maar oneliners. Het hele (en een goed doortimmert) verhaal bieden bieden ze niet.
Daarom is er toekomst van een papieren krant. Bovendien leest dat veel lekkerder tijdens het ontbijt dan dat je moet koekeloeren op een schermpje :-)

Pauline Rooseboom, 10 november 2011, 14:19

Andr’nijhoff, groot gelijk. Een goed verhaal heeft diepte, gegil in de ruimte niet. Twitteren is leuk als binnenkomer. Daarna verder graven.

En te lang op je schermpje kijken…daar krijg last van je ogen van!

Maarten M, 14 november 2011, 23:46

Ik mis een beetje je punt eerlijk gezegd. Leuke constatering dat er steeds meer freelancers komen, maar verder…?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.