foj 2019

— vrijdag 16 november 2012, 15:09 | 2 reacties, praat mee

Freelance tarieven

De markt voor freelancers, fotografen, filmers en schrijvers, is totaal verziekt, constateert Hella Liefting, voorzitter van de NVJ. Minder media hebben minder budget en er lijken steeds meer freelancers bij te komen. Al is het maar omdat veel van de mensen die ontslagen worden verder gaan als freelancer.

Het gevolg is minder werk voor iedereen en een enorme prijsdruk. Liefting ziet zelfs armoede onder de freelancers ontstaan. Een klein sommetje (zie Villamedia magazine nr. 19) leert dat Liefting gelijk heeft. Met louter journalistiek werk is maar door weinigen een redelijke boterham te verdienen.

De NVJ stelt voor een adviestarief in te stellen, maar de NMa, uit angst voor te veel marktkracht van verenigde freelancers, verbiedt dat. Liefting heeft gelijk dat dat argument van de NMa onzinnig is.

Tegelijk zal een adviestarief weinig indruk maken in de huidige markt. Er is geen kruid gewassen tegen arme opdrachtgevers die kunnen kiezen uit heel veel hongerige freelancers. De ondernemende journalisten rest, denk ik, niets anders dan andere inkomstenbronnen te zoeken. Dat is niet gemakkelijk, maar kan leuk en succesvol zijn. Crowdfunding is een aardig voorbeeld (zie Villamedia magazine nr. 19). Ik denk dat van dat soort nieuwe wegen meer te verwachten is dan van het aankloppen bij armlastige uitgevers.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

2 reacties

Janneke Janssens, 16 november 2012, 23:19

Het simpele gevolg van het feit dat traditionele uitgevers niet langer het alleenrecht hebben op het verspreiden van een boodschap. Nu komt het aan op echt ondernemerschap en onderscheidend vermogen. Daar past geen minimumtarief. Kansen genoeg, als je ze wilt zien.

Gerlo Beernink, 7 december 2012, 15:56

Rare is dat freelancers niet samen tarieven mogen maken, maar bv. een gemeente als Den Bosch nu in een zg. Offertetraject Fotografie vastgestelde prijzen hanteert.
Als fotograaf mag je meedoen met de offerte, maar de gemeente stelt vooraf de prijzen vast.
En Janneke Janssens, net als met gewone werknemers, zonder vakbond en samenwerking red je het niet. Hoe graag je ook wilt. Er is altijd iemand die ook leuk kan schrijven of een foto kan maken en prijzen rekent waar niemand van kan leven. Bizarre is dat eerst fotografen door journalisten op noodrantsoen zijn gezet en nu ze zelf aan de beurt zijn zich willen verenigen. Maar goed beter laat dan nooit.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.