Forse stijging advertentie-omzet voor RTL Nederland; moederbedrijf wil meer inzetten op streaming

RTL Nederland heeft zijn netto omzet uit advertenties in de eerste drie kwartalen van dit jaar met bijna een derde deel zien stijgen. Een jaar geleden zag het omroepbedrijf juist een flinke daling aan inkomsten, vanwege de coronacrisis.
Ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2020, steeg de advertentie-omzet van RTL Nederland dit jaar met 29,3 procent. Vergeleken met dezelfde periode in niet-coronajaar 2019, lag de omzet uit advertenties 10 procent hoger, meldt Adformatie.
Investeren in streaming
Ook de streamingdiensten van RTL Nederland laten groei zien. Videoland en het Duitse TV Now hebben inmiddels gezamenlijk 3,4 miljoen betalende abonnees. Hoeveel abonnees daarvan specifiek van Videoland zijn, maakt het concern niet bekend.
RTL Group, het moederbedrijf van RTL Nederland, kondigde donderdag aan meer te willen inversteren in streamingplatformen, schrijft Het Financieele Dagblad. De jaarlijkse investering in films en series wordt de komende jaren verdrievoudigd. In 2026 wil het concern structureel 600 miljoen euro in streaming steken.
Daar moet met name het Duitse platform RTL+ van profiteren. Ook de doelstellingen voor Videoland worden bijgesteld. De investeringen moeten ertoe leiden dat de streamingdiensten van RTL Group in 2026 tien miljoen abonnees hebben.
Praat mee