website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Fontys Hogeschool Journalistiek bouwt ‘VR Cave’

Nick Kivits — Geplaatst op Friday 20 July 2018, 11:59

Een voorbeeld van een VR Cave.

Een voorbeeld van een VR Cave.

Nieuws Studenten aan de Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg kunnen vanaf volgend studiejaar niet meer om virtual reality heen. Sinds vorige week beschikt de journalistiekopleiding over een zogenoemde 'VR Cave'. Dat is een virtualreality-opstelling waarin studenten en journalisten kunnen experimenteren met 360-gradenvideo en storytelling in virtual reality (VR).

“Met de VR Cave willen we uitzoeken of we de belofte van immersieve journalistiek waar kunnen maken”, vertelt Daniëlle Arets aan Villamedia. Arets werd afgelopen juni door Fontys aangesteld om het lectoraat Journalistiek en Innovatie van de hogeschool vorm te geven. “We kennen allemaal de producties die je het slagveld bij een oorlog laten beleven door je erin onder te dompelen. Maar er zijn meer mogelijkheden voor VR in de journalistiek. Daar moeten we onderzoek naar doen.”

Nadenken over de mogelijkheden
De VR Cave die bij de FHJ is geïnstalleerd is niet zomaar uit de lucht komen vallen. De opstelling is een prototype van de Fontys Hogeschool ICT (deze video geeft je een kijkje in de Cave). Daar onderzoekt VR-onderzoeker Sjaak Verwaaijen of het mogelijk is de opstelling kleiner, flexibeler en daarmee verplaatsbaar te maken. De FHJ heeft de Cave in bruikleen. Hij is midden in de mediatheek van de FHJ opgebouwd. Arets: “Hij staat daar heel erg in your face. Zo hopen we studenten uit te dagen meer na te gaan denken over de mogelijkheden.”

Dat uitdagen gaat verder dan alleen een opstelling neerzetten. Diverse docenten waaronder Gemma van der Kamp en Michel Simons gaan de VR Cave ook gebruiken in hun lessen. Hoe dat er precies uit gaat zien is nog niet bekend. Daar wordt volgens Arets gedurende de zomervakantie verder over nagedacht. Arets: “Binnen ons vak Experimentele Vormen kijken we onder andere hoe je in een VR-film over gaat van shot naar shot. Daar zou de VR Cave goed bij passen. Maar we kunnen er ook voorbeelden van immersieve journalistiek in laten zien. Om maar wat voorbeelden te noemen.”

De hype voorbij
Naast lesmiddel is de VR Cave ook bedoeld als onderzoeksobject. Arets wil gedurende het jaar meerdere keren een designer naar de FHJ halen. Zo’n designer moet samen met een journalist de mogelijkheden van VR onderzoeken. Arets, zelf afkomstig uit de designwereld, denkt dat de twee verschillende takken van sport elkaar kunnen aanvullen: “Over het algemeen durven designers wat meer te proberen. Dat is gebleken uit het onderzoek Immersive Narratives, waar ik zelf aan heb meegewerkt. Journalisten laten zich wat meer tegenhouden door de journalistieke mores, terwijl een designer gewoon begint te spelen.”

De duo’s van journalisten en designers die met de VR Cave aan de slag gaan, moeten zich volgens Arets niet blind gaan staren op de technologie. “Je ziet bij innovatie vaak dat deze door technologie wordt gedreven: ‘We kunnen iets maken, dus doen we het’. Maar of de nieuwe technologie echt toegevoegde waarde heeft of niet wil daarbij nog wel eens naar de achtergrond verdwijnen. Onze duo’s moeten vooral gaan kijken of VR iets toevoegt. Met de VR Cave willen wij verder kijken dan alleen de hype.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.