Follow the Money start met abonnement
Het online magazine Follow the Money (FTM) gaat zijn bezoekers vanaf mei 2015 geld vragen voor bepaalde delen van zijn website. Voor 70 euro per jaar kunnen bezoekers een jaarabonnement afsluiten en worden ze 'founding member' van Follow the Money 2.0. Naast een jaar toegang tot anders afgesloten delen van de vernieuwde website, worden founding members niet lastig gevallen door advertenties en mogen ze kiezen aan wat voor onderzoek een deel van hun bijdrage wordt besteedt. Wie diepere zakken heeft kan zich ook opgeven als 'founding friend', wat 1500 euro moet kosten en wat meer privileges oplevert. “In 2015 gaan we Follow the Money verder ontwikkelen”, schrijft FTM-hoofdredacteur Eric Smit op de actiepagina van het online magazine. De financiële bijdragen moeten worden gebruikt om meer systematisch onderzoek te doen, bijvoorbeeld over de zorg, de voedingsindustrie, de financiële sector en de overheid. Daarnaast wordt een deel van de bijdragen gebruikt om te investeren in journalistiek talent, het optuigen van videoproducties en het vernieuwen van de website.