Financiële media beginnen slag om belegger

Na een aantal faillissementen van digitale financiële media - nadat veel particuliere beleggers de beurs de rug toe hadden gekeerd - lijken de sites weer vertrouwen in de toekomst te hebben. De slag om de belegger is weer begonnen.
Mediabedrijf IEX, gespecialiseerd in websites voor beleggers, gaat vandaag naar de beurs. De onderneming wil kapitaal ophalen voor nieuwe diensten aan de bezoekers van sites als IEX.nl, guruwatch.nl en participaties.nl.
De beursgang van het Amsterdamse bedrijf valt nagenoeg samen met het digitale offensief dat eind deze maand wordt ontketend door het weekblad Beleggers Belangen, een titel van Reed Elsevier. De uitgever investeert stevig in de nieuwe site van Beleggers Belangen.
De gratis sites van IEX boekten in 2015 een omzet van zo’n 3 miljoen euro en een winst van circa 10 procent. De opbrengsten komen voornamelijk uit advertenties. Bij het bedrijf werken zo’n twintig mensen. Verder zijn er veel freelance auteurs actief voor de sites.
Directeur Peter van Sommeren van IEX Group wil de ‘nogal vluchtige’ informatie op zijn beleggersites aanvullen met ‘relevantere’ onderwerpen. ‘Zoals vermogensopbouw. We willen onze bezoekers leiden naar de beleggingsoplossing die bij hen past.’
Naar verwachting van redacteur Karel Mercx van Beleggers Belangen zal de site meteen een grote concurrent zijn van IEX, Beurs.nl (eveneens van Reed Elsevier) en Dft.nl. Daarbij heeft Beleggers Belangen een belangrijk voordeel, meent hij. ‘Een website als IEX.nl vertelt wat er gebeurt, wij vertellen de belegger wat er gáát gebeuren.’ Meer bij de Volkskrant
Praat mee