Financial Times omzeilt iTunes
De Financial Times heeft op App.ft.com een nieuwe applicatie gepresenteerd. De zakenkrant brengt zijn nieuwe applicatie uit in HTML5 en is daarom in alle browsers op alle mobiele dragers te lezen. “We hebben de winkels van Apple en Google niet nodig om onze kranten digitaal uit te geven”, lijkt daarmee het signaal dat het management van de Financial Times af wil geven. De keuze voor het web als distributievehikel (versus iTunes en Android Market) is een strategische. Via het web kan de krantenuitgever een directe relatie met zijn lezerspubliek opbouwen, via de downloadwinkels niet. Verkoop via het web elimineert de noodzaak van tussenpersonen, de internetgiganten. Met gerichte reclamecampagnes op internet gaat FT zijn lezers op de web app wijzen. Als verkoopargumenten hanteert de krant: sneller en beter, offline lezen altijd mogelijk, geen downloads meer nodig voor updates van software en ‘meer kopij beschikbaar, waaronder video’. HTML5 is een uitkristalliserende standaard voor de schrijftaal voor het web, HTML.
Praat mee
3 reacties
Paul Disco, 8 juni 2011, 13:31
Het gerucht gaat dat DePers binnen 2 weken met een sterk verbeterde HTML5-versie komt. Saillant detail is dat de losse verkoopkrant dan ineens wel een directe relatie krijgt met lezers. En de dagbladen die het juist van abonnees moeten hebben met hun native Apps juist niet.
Jan-Jaap Heij, 8 juni 2011, 15:45
Duh…de link naar dat gerucht had ik al op rethinking media gezet :-)
Is nog werk in uitvoering…
Maar eh…losse verkoopkrant?
Paul Disco, 8 juni 2011, 21:16
Losse verkoopkrant is een samentrekking van los verspreide oplage en verkochte advertenties. Argh, hier red ik me niet uit, he? Mijn hoofd stond even niet aan.