Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 11 april 2008, 10:27 | 0 reacties, praat mee

Filmpje

Zou ik de Nederlandse mediaheisa rond het laatste cinematografische exploot van de heer Wilders als lichtelijk hysterisch mogen omschrijven?

Zeker in Nederland wel, waar in het maatschappelijk debat toch niet langer de redelijkheid en de juistheid van je argumenten meetelt, maar veel meer de hardheid en de ruwheid waarmee je ze uitschreeuwt.

Heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel onschuldige bossen het leven hebben gelaten om het papier te leveren waarop deze hype werd neergedrukt?


Want na maanden opklopperij, angstaanjagerij, speculatie, analyse van de speculatie, hypothetische wat-als-journalistiek in de overtreffende trap, was alles wat overbleef een zonder meer racistisch filmpje met wat slordig gemonteerd archiefmateriaal, dat bewees dat sommigen de islam gebruiken als voorwendsel om zichzelf en wat medemensen versneld met het paradijs te laten kennismaken.


Dat briljante inzicht was ons inderdaad tot op heden ontzegd gebleven, en gelukkig was er een politiek avonturier met uitzonderlijk kapsel nodig om ons weer bij de les te brengen. Onze dank daarvoor.


Wilders is een perfect spiegelbeeld van de fundamentalistische islam, en bedient zich van dezelfde retorische handigheidjes. De grove overdrijving, het veralgemeniseren van een kleine groep tot stereotype van een hele bevolkingsgroep, het zijn technieken die ook vroeger in de West-Europese geschiedenis al te bewonderen vielen.


Dat zo’n perfide populisme telkens opnieuw de kop opsteekt en zijn kans waagt, tot daar aan toe, maar is het werkelijk de eerste prioriteit van de journalistiek om deze hype niet alleen mee te ondersteunen, maar ze zelfs te creëren?


Waar is de tijd dat we nog geloofden dat een democratische samenleving een georganiseerd meningsverschil was, waar uiteindelijk goed geïnformeerde burgers, na afweging van zorgvuldig verwoorde en genuanceerde standpunten, een evenwichtig oordeel zouden vellen, dat uiteindelijk het beste voor de samenleving zou zijn?


Dat ideaalbeeld is opgeofferd op het altaar van de hysterie, de kijkcijfers en het relgehalte.


Maar vrijheid van meningsuiting is het wel, daar is geen discussie over.

Bekijk meer van

Yves Desmet Geert Wilders

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.