Film: Spotlight
Ze ploegen door stapels dossiers, checken dagenlang namen in dikke registers en krijgen geregeld te maken met onwillige interviewkandidaten; de speelfilm ‘Spotlight’ schetst niet bepaald een romantisch beeld van de journalistiek. En waar in veel producties de journalist toch vaak een veredelde superman/supervrouw lijkt te zijn – strijdend voor het goede – zijn de hoofdpersonen hier degelijke types. Weliswaar zoekend naar de waarheid, maar ontdaan van iedere vorm van glamour. ‘Spotlight’ laat zien dat vooral noeste arbeid dit clubje uiteindelijk de Pulitzer Prize opleverde.
De film vertelt het verhaal van hun journalistieke onderzoek naar de waarheid omtrent de misbruikschandalen van de rooms katholieke Kerk in Massachusetts. In 2001 lijkt het nog alsof slechts een enkele pastoor in de omgeving zich heeft vergrepen aan kinderen. Ernstig, maar het krijgt enkel aandacht op de nieuwspagina’s. De komst van de nieuwe hoofdredacteur Martin Baron brengt daar verandering in.
Hij vraagt het team van Spotlight om te graven in het onderwerp, want er zijn geruchten dat het schandaal veel groter is. Bovendien zou de kerk vanuit hogerop de feiten jarenlang hebben verdoezeld. Bewijs daarvoor ontbreekt. Het vierkoppige team moet voorzichtig aan de slag. Ook al brokkelt het geloof onder de bevolking af, de kerk heeft nog altijd een grote invloed in de stad. Kenmerkend is het bezoek van bisschop Law aan hoofdredacteur Baron in zijn eerste werkweek. Die hem rustig duidelijk maakt hoe verbonden de kerk en de krant zijn.
Baron trekt zich weinig van hem aan en laat zijn team uitgebreid graven. Ze spreken met slachtoffers, ontdekken patronen na misbruik en proberen geheime communicatie van de kerk openbaar te krijgen. Met uiteindelijk schokkende resultaten.
De film laat mooi zien hoe de vier langzaam het schandaal ontrafelen en hoe dat ingrijpt op de levens van de hoofdpersonen en de hele omgeving. Natuurlijk is hun verhaal licht geromantiseerd, maar de makers lijken dicht bij de waarheid te blijven.
Ze laten met deze speelfilm vooral het belang zien van goede journalistiek. Dat gedegen onderzoek soms dodelijk saai is, doorzettingsvermogen en talent vereist en vooral veel tijd kost. Maar vooral dat het zoeken naar de achtergronden van het nieuws essentieel is en een gigantische uitwerking kan hebben op de hele wereld.
Spotlight. Regie: Tom McCarthy. Hoofdrollen: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams. De film is vanaf 28 januari in de Nederlandse bioscopen te zien.
Praat mee