Feestterreinen van de fotografie
Dit najaar is een dankbare periode voor liefhebbers van fotografie. Van de drie grote fotofestivals die Nederland rijk is, tonen Noorderlicht in Leeuwarden en Breda Photo een dwarsdoorsnede van de hedendaagse fotojournalistiek, documentaire fotografie, kunst- en mode, conceptueel werk, installaties en collages.
Beide hoog gewaardeerde en internationaal georiënteerde manifestaties laten zien dat mediale disciplines elkaar steeds vaker kruisen. Fotografie is een vehikel, waaraan de maker alles kan ophangen wat uitdrukking kan geven aan zijn visie op de wereld. Foto’s, teksten, video’s, stoffen, alles draagt bij aan ongrijpbare fictie of rauwe werkelijkheid.
De wereld was tot voor kort nog somber, vooral door de aanhoudende economische crisis. Noorderlicht maakt een voorzichtig einde aan het pessimisme en selecteerde zestig fotografen die vergezichten konden bieden. Het hoopvolle thema ‘An Ocean of Possibilities’ biedt niet alleen kansen, het kan de fotograaf ook het bos in sturen. Dat is niet gebeurd. In het Fries Museum, Natuurmuseum, winkelcentrum Zaailand en andere plaatsen in Leeuwarden laten ze zien dat ze doelgericht en toegewijd hun onderwerpen bestudeerden. De manifestatie is ten behoeve van de bezoeker gegroepeerd in subthema’s. Zo zijn er bijzonder interessante series gerangschikt onder Rise (over opstanden) en Into het Wild (leven op afgelegen plekken).
Het Fries Museum toont fotoreeksen die zich nestelen in je geheugen, zoals het indringende Black.Light. Project over Liberia, van Wolf Böwig en Pedro Rosa Mendes, Duitser en Portugees. Hogeschoolfotografie is de serie van de Pool Tomasz Tomaszewski. Zijn strak gekaderde zwart-wit foto’s van een Ghanees vissersdorpje zijn stil makende perfecties.
Ook de organisatie van Breda Photo gaf fotografisch talent de ruimte. ‘Songs from the Heart’ was het vertrekpunt. Nieuwe romantiek als antwoord op de ratio van de haperende wereldeconomie. Soms neemt een fotograaf het thema letterlijk, zoals de Magnum-fotograaf Alec Soth. Hij ontdekte bij de Niagarawatervallen een huwelijksindustrie. En Martijn van de Griendt maakte zichzelf en een groot aantal ex-geliefden kwetsbaar door intieme polaroidfoto’s aan de buitenwereld prijs te geven. ‘Don’t touch’, dat schreef hij er wel in grote letters bij. Anderen geven een minder eenduidig antwoord. De jonge Ola Lanko verkende de mens en kwam tot de conclusie dat die twee kanten heeft: een romantische en een rationale. Een uitbundige installatie als een soort levenstoren, met stoffen, fotootjes, levende planten en boeken, is het prachtige en volwassen resultaat van haar onderzoek.
Breda Photo laat zich op tal van plekken in de stad zien. Het Breda’s museum is het belangrijkste platform, maar de talrijke fotoseries in het Chassépark maken het medium ineens breed toegankelijk. Met een volle boodschappentas aan het stuur kan je kijken naar badstrandjes in Moskou. In Breda loop je over een feestterrein van de fotografie.
Fotografie is dankzij de digitalisering een democratisch uitdrukkingsmiddel geworden. Iedereen doet het, maar niet iedereen kan het. Breda Photo laat de allergrootste talenten zien, zoals An-Sofie Kesteleyn, Wiesje Peels, Tom Callemin en zoveel anderen. Waar Noorderlicht zich richt op werk uit de hele wereld, put Breda Photo uit de rijk gevulde vijver van voornamelijk zuid-Nederland, België en Europa. Beide manifestaties bieden alle ruimte aan ongebreideld talent.
Noorderlicht en Breda Photo, beide te zien t/m 26 oktober.
Meer informatie: Noorderlicht en Breda Photo
Praat mee