banner festival 23

— woensdag 15 oktober 2014, 11:03 | 0 reacties, praat mee

Pitbull op pumps

'Even een @JanEikelboom-pje doen', tweet Rachel Franse vilein. Een rij loftuitingen op haar boek 'De slag om de gast of de kunst van het verleiden' volgt. Voor wie de grap niet snapt: het Twitteraccount van Nieuwsuur-verslaggever Jan Eikelboom was wekenlang één reclamecampagne voor zijn onlangs verschenen boek. Nu staat het account van de voormalige Pauw & Witteman-redactrice vol complimenten. Ook van Jan Eikelboom trouwens. Laatste wijziging: 17 oktober 2014, 13:44

Het is al breed uitgemeten in kranten- en radio-interviews; Rachel Franse krijgt het flink met hem aan de stok als ze allebei Egypte-correspondent Rena Netjes in hun uitzending willen. Omdat een Parool-verslaggeefster daar een smakelijk verhaal over publiceert, ligt de ‘gastenoorlog’ op straat. Mede door dit akkefietje komt Franse op het idee een boek te schrijven over haar werk achter de schermen.

Franse is een pitbull op pumps. Charmant, maar vasthoudend. Koffie drinken met de vrouw van Diederik Stapel in Tilburg, wijn met Bram Moszkowicz in het Amstel Hotel. Vijf voicemailberichten en zes sms’jes in een paar uur tijd. Om het half uur bellen of er snel naar toe. Met argumenten als: ‘Het publiek smacht naar meer informatie, meneer Jensen’.

Voor iedereen die dit werk doet of heeft gedaan, is het boek herkenbaar. Als een presentator niet alles uit een interview haalt wat erin zit, is het maar beter te wachten tot de volgende dag. ‘Nooit, nooit direct na afloop je mening geven over een uitzending’, schrijft Franse terecht. Net als: ‘Je gasten kunnen verdedigen en verkopen is misschien wel net zo belangrijk als ze binnenhalen.’

Dat uiterlijk niet meetelt, waag ik te betwijfelen. ‘Ik heb me tijdens het bellen van een gast nooit afgevraagd hoe iemand eruitziet’, schrijft Franse. ‘Goed kunnen spreken, daar draait het om.’ Toch weet ik zeker dat ook ‘een mooi plaatje’, zoals ik regisseurs van actualiteitenrubrieken weleens hoorde mompelen, goed is voor de kijkcijfers.

Hoe meeslepend haar boek vol anekdotes ook is geschreven, ik had iets meer reflectie verwacht. Meer vraagtekens en minder stelligheden. Waar doet ze het allemaal voor, dat harde werken, met veel stress? Het antwoord klinkt wat braaf: ‘Dat doe je niet zozeer voor jezelf, maar eerder voor een ander. Voor diezelfde presentatoren. Maar vooral voor de kijker.’ 

In het radioprogramma De Ochtend zoenen Eikelboom en Franse luidruchtig. Dit keer klinkt de Nieuwsuur-verslaggever pesterig: ‘Wij hadden Rena Netjes als eerste. Uiteindelijk heb je toch verloren.’

Rachel Franse: De slag om de gast. Of de kunst van het verleiden. Uitgeverij Querido, ISBN 9789021456621, € 18,99.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.