data als kans

— donderdag 9 september 2010, 10:57 | 0 reacties, praat mee

Feedschrijvers

Ik stond laatst voor het ogenschijnlijk futiele dilemma of we in de kop van een blogitem op Bright.nl de toevoeging ‘[video]’ zou opnemen of niet. Ik besliste om het niet te doen, omdat een dergelijke expliciete, bijna botte toevoeging lelijk staat in de kop op de site en in onze apps, en omdat we visueel al duidelijk maken dat het om een video-item gaat. Als ik opportunistischer zou zijn, dan had ik echter geen seconde getwijfeld.

Laatste wijziging: 9 september 2010, 13:59

Veel van onze lezers volgen Bright via een newsfeed. We hebben een kleine achtduizend mensen die dagelijks ons nieuws via RSS checkt, een feed die wordt doorgeplaatst op ons Twitter-account dat door ruim 7500 mensen wordt gevolgd. Tussen de vele honderden of duizenden koppen die zij in hun nieuwsreader snellen, werkt zo’n toevoeging als een rode lap op een stier.

De meeste blogs op internet zijn zich hiervan bewust en houden er redactioneel rekening mee. Sommige maken er echt een sport van. Naast toevoegingen als ‘video’ of ‘NSFW’ (not suitable for work) werken getallen heel goed die verwijzen naar lijstjes: Top 10 Most Pirated Movies on BitTorrent, 10 Twitter Trends This Week, 12 Back to School iPhone apps, 35 Logos with Hidden Messages, 5 Reasons Apple TV is still a hobby, of: 25 Essential Social Media Resources You May Have Missed.

Feedschrijvers noem ik ze.

De laatste kop is overigens van Mashable, een nieuwsblog over internet en de ongekroonde koning onder de feedschrijvers. In de Technorati Top 10, de ranglijst van meest toonaangevende (tech)blogs staat Mashable op nummer 3, direct achter zijn grootste concurrent TechCrunch. TechCrunch is in juni 2005 opgericht door de Amerikaan Michael Arrington, alom beschouwd als begenadigd en invloedrijk techblogger. Mashable is een maand later opgericht door de Schot Pete Cashmore.

Ondanks dat TechCrunch hoger wordt aangeslagen, trekt Mashable inmiddels meer bezoekers.

Mashable is namelijk veel beter in feedschrijven. Zo goed zelfs dat ik er in blijf trappen. Ik bedoel, je wordt niks wijzer van een artikel als ‘35 Entertaining 404 Error Pages’. Toch meteen klikken natuurlijk.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Bekijk meer van

Erwin van der Zande

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.