Europese uitgevers dienen klacht in over reclamemonopolie van Google

De European Publishers Council (EPC) heeft een klacht ingediend tegen Google bij de Europese Commissie omdat het Amerikaanse techbedrijf een monopolie op het plaatsen van online reclame heeft. De branchevereniging wil dat Google ter verantwoording wordt geroepen en dat de Europese mededingingswaakhond maatregelen neemt om de concurrentieverstoring door Google te breken.
De Raad van Europese Uitgevers, waar onder andere uitgevers als DPG Media, Sanoma, RELX en Mediahuis onderdeel van zijn, zegt dat Google sinds de overname van het bedrijf DoubleClick in 2008 de concurrentie op het gebied van webadvertenties via allerlei “onwettige tactieken” grotendeels heeft uitgeschakeld. Inmiddels is Google zowel de koper als de verkoper van reclameruimte en vormt het bedrijf ook het veilinghuis dat ertussenin zit, stelt EPC in een verklaring.
Volgens EPC-voorzitter Christian Van Thillo is het “hoog tijd” dat de Europese Commissie optreedt en maatregelen neemt waardoor Google daadwerkelijk zijn gedrag moet veranderen. “Mededingingsautoriteiten over de hele wereld hebben bepaald dat Google de concurrentie beperkt, maar het bedrijf is weggekomen met kleine aanpassingen die geen betekenisvolle verandering voor de werking van zijn systeem inhielden”, zegt hij. “Dit kan zo niet doorgaan.”
Praat mee