e learning nvj

— donderdag 5 juli 2018, 09:04 | 0 reacties, praat mee

Ergernis over reclamebedrijf dat nepnieuws verspreidde

Een beet van een besmette teek kan de ziekte van Lyme opleveren, met mogelijk langdurige klachten | Lex van Lieshout / ANP

Journalisten en de deskundigen die door hen werden geïnterviewd omtrent een recente nieuwe signalering van een wolf in Nederland zijn boos: het bleek allemaal geënsceneerd door een farmaceutisch bedrijf dat middelen tegen teekbeten verkoopt. Laatste wijziging: 5 juli 2018, 09:08

Het bedrijf Care Plus betaalde presentatrice Nicolette van Dam om een filmpje te posten via haar Instagram-account. Dat zou afkomstig zijn van een vriendin die een wolf had gezien in het bos waar ze aan het hardlopen was.

Tubantia-journaliste Angelique Kunst nam vervolgens contact op met wolvenkenner Leo Linnartz, die bevestigde dat het om een zeldzame soort was, die pas enkele jaren terug voor het eerst weer in Nederland is gezien. Linnartz mailde ook met Van Dam, die niets losliet over de werkelijke motivatie achter het nepfilmpje.

Het gevaarlijkste beestje in het bos is geen wolf maar een teek, wil Care Plus benadrukken. Vaksite Adformatie meldt dat journalisten en Linnartz boos zijn voor een marketingkarretje te zijn gespannen. Kunst noemt bewust inzetten van nepnieuws onbeschoft en maatschappelijk stompzinnig.

Martin and Lewis, het reclamebureau achter het filmpje, is eerder verheugd. Het was precies de bedoeling mee te liften op de discussie over nepnieuws en zo meer awareness over het gevaar van teekbeten te kweken, aldus Frank Schippers van het bureau.

“Dat verhaal dat teken gevaarlijk zijn, sodemieter op, dat weten we wel. Dat vertellen we als krant al jaren met interviews met mensen die aan de ziekte van Lyme lijden”, reageert Kunst. Opdrachtgever Care Plus neemt voor lief dat mensen nu boos zijn, maar zegt blij te zijn dat het onderwerp teken zo prominent de media heeft gehaald. Meer bij Adformatie

Bekijk meer van

Tubantia Nepnieuws

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.