Entertainment van ANP heet BuzzE
BuzzE is de merknaam die het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) deze week heeft uitgekozen om entertainmentjournalistiek mee te bedrijven. Onder deze noemer, een samenvoeging van buzz en entertainment, levert het persbureau nieuws en foto’s over het wel en wee van sterren in binnen- en buitenland. NU.nl is sinds kort een van de afnemers van de entertainmentfeed en sluit de berichten in de rubriek Achterklap al af met BuzzE.
‘De nieuwe naam past goed bij de sfeer en de toon van entertainment. We hebben veel namen op de tong gehad en uitgeprobeerd. BuzzE is kort, krachtig en toepasselijk’, zegt adjunct-dircteur Johan Groeneveld van ANP Producties. Hij is verantwoordelijk voor de nieuwe formule van de al bestaande entertainmentfeed. ‘BuzzE is tevens toekomstgericht, want de stap naar BuzzT voor een techfeed is maar klein en zo kunnen we een merkfamilie bouwen’, legt Groeneveld uit.
Met de nieuwe naam kan de showfeed zich onderscheiden van de basisdienst van het ANP. ‘Op de rode loper gelden nu eenmaal andere journalistieke spelregels dan bijvoorbeeld in de politiek’, zegt Groeneveld. ‘Het ANP heeft in het verleden geworsteld met entertainment. De redactie had de neiging de lat te hoog te leggen in de nieuwsselectie. Waar de nieuwsdienst vaak kiest voor berichten met het stempel need to know, hanteren we voor buzzE het principe nice to know. Shownieuws kan immers ook leuk zijn als nog niet helemaal zeker is of het verhaal wel klopt. Dat is echter een norm die onder ANP-vlag ondenkbaar is.’
‘Het zal ons niet altijd lukken om bij de bron Sting te verifiëren of zijn tantraseks bij nader inzien toch niet zo goed was. Althans, dat is wat zijn ex beweert. Ik had zo’n bericht niet willen missen. Daarom schrijven we het toe aan andere websites, want ook bij entertainment gelden wel degelijk journalistieke spelregels. We checken de bronnen, tenzij dat onmogelijk is. In de wereld van glitter en glamour kunnen geruchten al snel nieuws zijn, waardoor de nieuwsdrempel lager ligt.’
Het ANP constateerde vorig jaar bij de aankondiging van een reorganisatie dat kopieergedrag in de media een groeiend probleem is. Verliest de persdienst niet het recht van spreken door onder de noemer BuzzE showbizzwebsites over te schrijven? Groeneveld: ‘Het citeren van andere media is niets nieuws in de journalistiek. Als Willem Holleeder vrijkomt, citeert BNR De Telegraaf. Ook wij noemen de bron netjes zoals het hoort. De insteek van de klacht van het ANP is meer dat andere persdiensten onze content kopiëren, bewerken en doorverkopen waarbij ze net doen alsof ze de berichten zelf gemaakt hebben. Dat gaat in tegen de journalistieke ethiek.’
Praat mee