— donderdag 16 juni 2022, 09:06 | 0 reacties, praat mee

Emma Curvers nieuwe mediaverslaggever de Volkskrant: ‘Ik neem lichte dingen graag serieus’

© Merlijn Doomernik

‘Ik moet het eerst nog allemaal waarmaken’, zegt Emma Curvers bescheiden over haar ambities als nieuwe mediaverslaggever bij de Volkskrant. Van op haar handen zitten kun je Curvers niet beschuldigen: ze is al jaren columnist en tv-recensent bij de Volkskrant en werkt ondertussen ook nog aan een derde boek. Voor de krant schrijft Curvers al vaak over media en internet: mediaverslaggever is een logische volgende stap. Laatste wijziging: 16 juni 2022, 16:33

Wat ligt Curvers na aan het hart? ‘Ik neem lichte dingen graag serieus, omdat er vaak toch weer een interessant groter verhaal achter blijkt te schuilen. Maatschappelijke bewegingen zie je vaak al vroeg naar boven drijven op internet, daarom zit ik daar graag bovenop. Zo leken juice-kanalen voor traditionele media eerst maar een frivool internetding, maar rondom The Voice bleken ze toch niet meer te ontkennen als deel van de nieuwsketen.’

Ook popcultuur heeft al jaren haar aandacht. Ze belichtte voor de krant uiteenlopende onderwerpen, zoals influencers en hun gewiekste gesponsorde inhoud, de tiny house-­rage en de opmars van oliedomme chatbots, verhuld als klantvriendelijk alternatief voor een mens.

Curvers benoemt ongelijkheid, discriminatie en de rol van de media daarin als belangrijke onderwerpen. ‘Vragen als wie krijgt in de media een stem, wie bepaalt dat en waarom?, volg ik al scrollende op de voet’, zegt Curvers. Ook ondoorzichtige algoritmen rondom distributie van inhoud op populaire sociale mediaplatformen hebben de aandacht.

‘Op TikTok zag je bijvoorbeeld een jaar of wat geleden dat filmpjes over communisme het ineens goed gingen doen, zoiets vind ik interessant.’ Tijdens de recente smaadrechtszaak tussen acteurs Johnny Depp en ex-vrouw Amber Heard viel het Curvers op dat ze op Instagram wel erg veel anti-Heard content kreeg voorgeschoteld. ‘Hoe zit dat?’, vraagt ze zich dan af. En in hoeverre is haar eigen mening over Heard daardoor beïnvloed? ‘Er valt veel te onderzoeken aan de manier waarop sociale media de publieke opinie vormen.’

En… auteur of verslaggever? ‘Je kijkt altijd met je eigen blik en schrijft altijd met je eigen toon, wat minder bij hard nieuws natuurlijk. Maar alle mensen die bij een krant werken, willen een mooi verhaal schrijven’, stelt Curvers.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.