Restyling voor jongerenkrant 7Days

Jongerenkrant 7Days heeft een uitvoerige restyling ondergaan. Met ingang van het nummer dat aanstaande vrijdag verschijnt wordt er meer ingezet op beeld en komt de nadruk veel meer te liggen op achtergrond. Daarnaast betrekt de redactie ook de lezer meer bij de weekkrant. Er wordt meer opinie gebracht en ook de jongeren zelf zullen vaker artikelen leveren. “De eerste editie gaat vandaag naar de drukker”, aldus 7Days-hoofdredacteur Lotte Stegeman, die bevestigt dat de laatste grote restyling van de titel vijf jaar geleden plaatsvond. “Twee jaar geleden hebben we nog een opfrisbeurt gedaan, maar dit keer is er echt heel veel nieuw.”
Naast nieuwe rubrieken waarin de redactie iedere maand gaat eten bij een jong kookwonder en waarin jongeren die iets bijzonders hebben meegemaakt worden geportretteerd, heeft 7Days ook de 17-jarige filmmaker en acteur Nils Verkooijen aangetrokken als nieuwe columnist. Verkooijen gaat om de week schrijven over de wat meer obscure kunst en cultuur die interessant is voor jongeren, maar die aan hun aandacht dreigt te ontsnappen. Ook de bloggers van sevendays.nl geven voortaan voorin in de krant hun kijk op het nieuws.
7Days, dat vorige maand nog een tweede prijs behaalde bij de World Young Reader Award, gaat als gevolg van de restyling ook minder hard nieuws brengen om zo nog meer plek te hebben voor achtergrond en duiding. Dat krijgen lezers vaak al mee uit andere bronnen, blijkt uit gesprekken tussen de redactie en de lezersraad. Uit diezelfde vergaderingen bleek volgens Stegeman ook dat het lezerspubliek van 7Days behoefte had meer zelf te schrijven. “Die ambitie is heel groot en er zijn genoeg lezers die zelf heel goed kunnen schrijven. Het is zonde om daar niets mee te doen. Een van onze belangrijkste pijlers is dat we jongeren serieus nemen. Op deze manier zetten we die missie weer meer kracht bij.”