— dinsdag 4 november 2014, 14:08

De week van… Lotte Stegeman

Met enige regelmaat interviewt Villamedia een collega die veel in de actualiteit verschijnt. Dit keer: Lotte Stegeman. De hoofdredactrice van 7Days en Kidsweek heeft net een restyling van de jongerenkrant achter de rug en sleepte met het initiatief ‘Jongere van het Jaar’ een award in de wacht.

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat er een grote restyling plaatsvond bij 7Days. ‘Het was tijd,’ vertelt Stegeman. ‘Eén keer in de zoveel jaar moet je alles weer moderner maken.’ In totaal ondervroeg 7Days 150 jongeren over eventuele verbeteringen en veranderingen. ‘De lay-out was niet meer van deze tijd, dat mocht allemaal wel wat losser. We konden ook niet veel variëren, het stramien was erg beperkend. Van onze lezersraad hoorden we dat zij meer zelf willen bijdragen, dus er staan nu nog meer stukken in de krant waar jongeren zelf aan hebben meegewerkt,’ aldus Stegeman.

Voor de redactie van 7Days is het elke week weer lastig om nieuws te selecteren, maar afgelopen zomer – waarin de krant drie keer tweewekelijks verschijnt - was dit een extra moeilijke klus. ‘Doorgaans gebeurt er niet zoveel in de zomer. Voor het eerst hebben we een grote special in de krant opgenomen, over MH17,’ vertelt Stegeman. ‘In principe is geen onderwerp te heftig voor 7Days, het ligt eraan hoe je het brengt.’

Stegeman houdt zich bezig met Kidsweek en 7Days. ‘Het zijn ontzettend leuke doelgroepen op een heel verschillende manier. ‘Kidsweek-lezers zijn fans. We krijgen elke week knutselwerkjes, kijkdozen en varianten op onze mascotte,’ vertelt de hoofdredactrice. ‘7Days is een hele dankbare doelgroep. De lezers zijn heel trouw en betrokken. Het is ook een hele specifieke doelgroep, want ze zijn geïnteresseerd in het nieuws en willen graag een papieren krant lezen.’ Dat je altijd meer moet vertellen dan alleen het nieuwsverhaal, maakt werken met beide doelgroepen voor Stegeman extra leuk. ‘Je moet altijd creatieve invalshoeken bedenken. Het blijft een uitdaging om een onderwerp zoals de verkiezingen boeiend en grappig te maken.’

Ieder jaar nomineert 7Days zeven jongeren die iets bijzonders gedaan hebben waarmee ze de krant hebben gehaald. Lezers kunnen op deze jongeren stemmen tijdens de Jongere van het Jaar-verkiezing. Met dit initiatief won Stegeman een award. ‘Het is voor 7Days natuurlijk leuk om een award te winnen, maar ik vind het met name fijn omdat het een soort bevestiging is dat jongeren veel kunnen. Het is een bekroning voor de doelgroep, want die wordt nog wel eens onderschat.’

Dat Tako Rietveld, nu nog verslaggever bij het Jeugdjournaal, in januari als kindercorrespondent aan de slag gaat, is goed nieuws voor Stegeman. ‘We krijgen regelmatig stukken van correspondenten over de hele wereld. Het zijn goede verhalen, maar het blijft een vak apart,’ legt Stegeman uit. ‘Je moet kinderen anders aanspreken dan volwassenen, al helemaal in conflictgebieden. Veel correspondenten hebben simpelweg niet de tijd om zich ook te verdiepen in die tak van sport. Het is fantastisch dat Tako dit gaat doen. Het is dé manier voor ons om die heftige verhalen dichterbij te halen.’

Foto: Sandra Geeve

Bekijk meer van

De week van ... 7Days

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.