PersVeilig

— vrijdag 23 oktober 2009, 22:09 | 0 reacties, praat mee

Een historisch verbond

© Truus van Gog

Veertig redacteuren. Zes redacties. Twee omroepen. De geschiedenisredacties van de NPS en de VPRO hebben sinds augustus de krachten gebundeld. Andere Tijdeneindredacteur Karin van den Born: ‘Gezonde concurrentie kan ook op één vloer.’ Laatste wijziging: 3 maart 2015, 15:50

‘Modern hè, voor historici’, grapte Ad van Liempt toen hij begin dit jaar aankondigde dat de geschiedenisredacties van de NPS en VPRO gezamenlijk één afdeling zouden gaan vormen. Sinds augustus zitten ongeveer veertig geschiedenisredacteuren ook daadwerkelijk fysiek bij elkaar. Ze lopen voorop: het is voor het eerst dat een dergelijke omroepoverstijgende afdeling is gevormd.

Andere Tijden-eindredacteur Karin van den Born laat zien hoe de redactie in elkaar steekt. Voorin zitten de collega’s van Andere Tijden. In de aangrenzende ruimte, afgescheiden door een halve muur waaraan een bordje met ‘moffen’ prijkt, wordt gewerkt aan De Oorlog en 13 in de Oorlog door redacteuren van Andere Tijden die tijdelijk zijn ‘uitgeleend’ aan dit grote project. ‘En hier loopt de scheiding’, zegt Van den Born halverwege de ruimte. Met een grijns spreidt ze haar armen om aan te geven waar de NPS ophoudt, en de VPRO begint. Achter haar zitten de collega’s van het digitale kanaal GeschiedenisTV. Links van hen wordt gewerkt aan de overkoepelende website, officieel onder VPRO-beheer. Het VPRO-radioprogramma Onvoltooid Verleden Tijd (OVT) zit een kamer verder, gescheiden van de rest door de afdeling documentatie waar ook het archiefmateriaal van de verschillende redacties is samengevoegd.

De deelredacties behouden in theorie hun eigen signatuur, maar in de dagelijkse praktijk speelt het onderscheid tussen VPRO en NPS geen noemenswaardige rol, zeggen de redacteuren. Het liefst hadden ze die scheidingswand tussen de twee ruimtes ook neergehaald, ware het niet dat het een draagmuur betreft. Van Liempt is, tot aan zijn prepensioen eind van het jaar, coördinator van het geheel. Hij heeft zich jarenlang hard gemaakt voor meer samenwerking tussen de verschillende omroepen in het bestel en zo ‘door de klassieke lijnen van Hilversum’ te breken. In 2002 maakte hij, toen als eindredacteur van Andere Tijden, al de eerste aanzet tot de huidige geschiedenisafdeling door met OVT de gezamenlijke website/ geschiedenis te starten. ‘We hebben ons nooit zoveel aangetrokken van wat nu VPRO of NPS was’, zegt hij. ‘Toen de commerciëlen er nog niet waren, vond je je concurrent in andere omroepen. Nu is dat achterhaald; zeker op het gebied van geschiedenis is er van identiteit per omroep absoluut geen sprake meer.’

Dus kun je de krachten maar beter bundelen, vindt hij. Kennis en expertise delen, zodat je efficiënter én crossmedialer kunt werken. ‘Als we het oude bestel handhaven, zou de NPS op een gegeven moment een internetafdeling moeten hebben die geschiedenis ondersteunt, of een radioversie van Andere Tijden. Maar bij de buren doen ze dat al. Wat is er dan logischer dan te zeggen: Laten we nou niet alles dubbel doen, zoals in Hilversum al zo vaak gebeurt.’

Door grote overkoepelende projecten als ‘Verleden van Nederland’ en nu de 9-delige tv-serie ‘De Oorlog’ (vanaf zondag 25 oktober op Ned.2) is het idee van intensieve samenwerking in een stroomversnelling geraakt.

Dat maakt dat Melanie de Langen en Anne de Vroomen, beiden redacteur voor het themakanaal, nu niet alleen het e-mailadres van hun geschiedeniscollega’s kennen, maar ook de gezichten die daar bij horen. Lijstjes met te behandelen thema’s werden altijd heen-en-weer gemaild om ervoor te zorgen dat de verschillende uitingsvormen zoveel mogelijk op elkaar aansloten.

De Langen: ‘Nu lopen we gewoon even langs om te kijken wat er bij Andere Tijden op de planning staat.’ De Vroomen: ‘Ze komen hier ook vaak buurten.’ Lachend: ‘Maar misschien heeft dat meer te maken met onze droppot.’ De lijnen zijn inderdaad iets korter, beaamt Hein Hoffman, sinds tien jaar werkzaam bij Andere Tijden maar momenteel regisseur bij 13 in de Oorlog. ‘Maar het moet nog wel groeien. We hebben nog niet zoveel met elkaar.’

Het is nog een beetje snuffelen, zegt ook Van den Born. ‘Het is niet ineens één grote bruisende redactie.’ Wat OVT programmamaker Jos Palm betreft is dat ook helemaal niet nodig. Hij trekt een zuur gezicht zodra de term ‘crossmediaal’ valt. Voor grote projecten ziet hij er nog wel wat in, maar in de dagelijkse praktijk vindt hij het niks. ‘Je moet een beetje van dit, een beetje van dat. Wie bedien je dan eigenlijk nog?’ Hij tikt ze wel, die stukjes voor het internet, maar met frisse tegenzin.

Van den Born nuanceert enigszins: ‘Je hoofdvak blijft natuurlijk je hoofdvak.’ En dat betekent dat redacteuren niet ineens inzetbaar zijn op iedere redactie, of constant hun hoofden hoeven breken op multimediale hoogstandjes. ‘Iedere uitingsvorm kent zijn eigen ritme. Andere Tijden heeft een heel ander tempo dan internet of radio. Die knop kun je niet de hele dag maar omswitchen bij jezelf. Dat zou heel onrustig worden.’

Neemt niet weg dat ze zelf het volgende grote project al heeft uitgezet. Oorlogsliefdekind is een projectidee van documentairemaakster Annegriet Wiersma, wat een onderzoek inhoudt naar een groot taboe: kinderen die tussen 1945 en 1949 zijn verwekt door Nederlandse militairen in Nederlands-Indië. In eerste instantie een thema voor Andere Tijden.

‘Maar er komen ontzettend veel kleine mooie verhaaltjes uit’, zegt van den Born. ‘Veel te veel voor één Andere Tijden.’ Dus krijgt het project nu handen en voeten bij alle uitingen die de geschiedenisafdeling kent: op de website wordt contact gezocht met betrokkenen, op het digitale kanaal kunnen we de zoektocht van Wiersma straks op de voet volgen. Zowel OVT als Andere Tijden wijden er tenslotte een uitzending aan. Van den Born: ‘Meer nog dan bij De Oorlog worden alle platforms die we hebben door elkaar versterkt.’ Een aanvraag voor subsidie ligt inmiddels bij het Stimuleringsfonds. ‘Een jaar geleden had ons natuurlijk ook niets in de weg gestaan om dit te doen’, relativeert ze. ‘Maar ik twijfel of het dan ook deze vorm had aangenomen. Doordat je fysiek gewoon dichter bij elkaar zit, denk je er meer over na. Dat scheelt ja, een stukje.’

Van Liempt heeft in de officiële stukken omtrent de samenwerking ook de deur opengezet voor andere omroepen. ‘De Avro doet steeds vaker dingen die tegen geschiedenis aanschurken. Ik zou het ontzettend leuk vinden als ze zich gewoon aanmelden en erbij komen.’ Van den Born: ‘Gezonde concurrentie kan ook op één vloer.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.