Een 3D-riool: nuttige lessen en tips uit virtual reality-project rond (regionale) journalistiek
Nieuwssite BredaVandaag heeft samen met Omroep Brabant en de Breda University of Applied Sciences aan het virtual reality-project VIRGiN gewerkt, dat onderzoekt welke toepassingen en toegevoegde waarde vr-technologie kan hebben binnen de journalistiek. Er rolden diverse praktische tips uit.
VIRGiN staat voor Virtual Reality Regional and Local News en het eerste resultaat van de samenwerking is een vr-video die laat zien wat er gebeurt in het rioleringsstelsel als het waterpeil plotseling stijgt. De verborgen wereld wordt comfortabel vanaf de huiskamerbank toegankelijk.
Binnen het VIRGiN-overleg tussen journalisten, wetenschappers en experts op het gebied van virtual reality is dit lijstje ontstaan, dat handvatten biedt wanneer vr een (regionaal) journalistiek verhaal zou kunnen ondersteunen:
- Het verhaal moet nieuwswaarde hebben
- Het verhaal moet aanspreken of aandacht genereren voor andere verhalen
- Het verhaal moet lokaal zijn
- Het verhaal moet extra waarde hebben in vr. Immers in vr bieden we kijkers, lezers en volgers een plek waar ze zelf niet zo makkelijk of snel terecht zouden kunnen komen
- Die plek moet visueel aantrekkelijk zijn. We hebben het immers niet over radio, maar over beeld
- Het verhaal moet binnen redelijke tijd zijn te produceren
Het bieden van toegang tot plekken die onmogelijk of zeer lastig zijn te bereiken is een van de krachtigste elementen van vr. Er zijn vijf zogeheten ‘vr aspecten’ die daarbij van belang zijn:
- Presence Het moet een plaats zijn waar je het gevoel wil hebben te zijn
- Proximity Het moet een situatie zijn waar je dicht bij wil zijn, wat bijvoorbeeld normaal gesproken niet kan omdat het te gevaarlijk is.
- Perspective Omdat het om 360-graden beeld gaat en je overal kan kijken, is het belangrijk dat de situatie zich daar ook voor leent. Het moet interessant zijn om rond te kijken en moet triggers hebben om omlaag of omhoog te kijken
- Point of View Bij vr is relatief gemakkelijker om vanuit uit een bepaald perspectief te filmen (net zoals bijvoorbeeld bij games vanuit het perspectief van de kijker)
- Place Omdat vr beweging vereist maar teveel beweging ook misselijk kan maken, moet de situatie geschikt zijn om te bekijken in een vr-context.
BredaVandaag schrijft dat tijd (en daarmee geld) een belangrijke factor is. “Productie van VR blijkt tijdrovender dan we al dachten, zeker als je meer wilt doen dan registreren met een 360-camera. Bij VR komen alle aspecten van effectieve storytelling aan bod. Een goed verhaal, goede beelden, een kop en een staart, goed geluid en de juiste spanningsboog. VR vergt ook meer kennis, zeker als je het combineert met CGI. Je hebt dus meer handjes nodig”, schrijven Wijnand Nijs en Marnix van Gisbergen.
Onderwerpen die dicht tegen het actuele nieuws zitten, waarbij snelheid belangrijk is en die je volledig zelf moet bekostigen maken vr ongeschikt voor een regionaal medium. Dat verandert volgens Nijs en Van Gisbergen als het medium de kans krijgt om met meerdere partners onderwerpen te produceren die een langere levensduur hebben.
Nijs en Van Gisbergen: “Daarmee vraagt een VR-benadering van regionale journalistiek meteen ook een ander businessmodel en mogelijk ook een andere rol van de ‘traditionele’ journalist. Meer bij BredaVandaag
Praat mee