mgm nvj maart

— vrijdag 22 december 2017, 14:44 | 0 reacties, praat mee

DuPho trekt stekker uit samenwerking met NVJ

DuPho trekt stekker uit samenwerking met NVJ

UPDATE De DuPho, een beroepsorganisatie voor professionele fotografen, trekt de stekker uit de samenwerking met de NVJ. Daardoor kunnen DuPho-leden geen gebruik meer maken van de NVJ-advocaten. Wel eist DuPho dat haar leden aanspraak kunnen blijven maken op de NVJ/IFJ perskaart. De NVJ voelt daar niets voor, omdat de kaart en de bijbehorende ondersteuning alleen voor leden is. Laatste wijziging: 22 december 2017, 21:14

Een en ander blijkt uit een brief van de NVJ aan DuPho op de website van de NVJ.

Zowel DuPho als NVJ verenigen fotografen. De NVJ via de NVF ongeveer 600 fotojournalisten, de DuPho meer de zakelijke markt (onder meer medische, reclame, mode en bruidsfotografie). De afgelopen jaren werkten beide organisaties samen door te verwijzen naar elkaars activiteiten. DuPho-leden genoten verder korting bij de NVJ Academy en konden gebruik maken van NVJ Advocaten en de perskaart.

Die samenwerking zegt DuPho op. Waarom is onduidelijk. Voorzitter Rob Huisman is niet bereikbaar voor commentaar. De NVJ wil graag via een dubbellidmaatschap van beide verenigingen DuPho-leden goedkoop toegang blijven geven tot de perskaart. Of DuPho daarvoor voelt, is onduidelijk.

De DuPho heeft wel een verklaring aan haar leden gestuurd. Daarin staat onder meer: ‘DuPho zal in het belang van de leden de samenwerking blijven opzoeken met de NVF/NVJ. DuPho heeft de afgelopen maanden in vele gesprekken benadrukt de aansluiting van de gezamenlijke leden te willen behouden. Echter, de NVF/NVJ zet in deze gesprekken pressiemiddelen in, waaronder het ontzeggen van onze leden van de perskaart, die wij als onethisch beschouwen. Naar ons idee zou persvrijheid niet gekoppeld moeten zijn aan een lidmaatschap van een vereniging. Wij waren hierover nog niet uitgesproken en nemen indien nodig juridische stappen’.

‘Verder ervaren wij dat de NVF/NVJ opnieuw voor haar beurt spreekt en daarbij ook haar eigen pers inzet, welke DuPho niet om haar reactie vraagt. Daarnaast staan in de uiting van de NVF/NVJ tendentieuze feitelijke onjuistheden, ook dit is een herhaling van eerdere gang van zaken afgelopen oktober’.

Verder speelt dat de NVJ/NVF, net als DuPho, een bestuurszetel wil in Pictoright, een organisatie waar auteursrechtgelden van fotografen worden verdeeld. ‘Er moet transparantie komen over de geldstromen vanuit Pictoright. Het gaat immers om veel geld, verdiend door fotografen. Pictoright weigert ons inzicht te geven in deze gegevens’, aldus de NVJ in een brief aan DuPho.

Wat DuPho betreft is zo’n zetel voor de NVJ/NVF niet nodig.

Pictoright wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan. Vincent van den Eijnde, directeur bij Pictoright, zegt dat het beeld dat de NVJ schetst ‘niet helemaal klopt’.

‘Maar ik wil niet via de media uitleggen wat er niet klopt. De NVF is uitgenodigd voor een gesprek en ze zijn van harte welkom.’

Afgelopen oktober laaide het conflict tussen de NVJ en DuPho ook op, al gingen de partijen toen snel weer met elkaar in gesprek. Meer bij de NVJ

 

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.