Afstudeerprijs Villamedia 2019

— maandag 2 november 2015, 11:21 | 1 reactie, praat mee

DUIC doet ertoe in Utrecht

Michael Kroonbergs (62) met links redacteur Annabel van Heesbeen (21) en rechts stagiair Tessa van Harmelen (21). - © Shody Careman

Waar andere lokale initiatieven in Utrecht sneuvelden, is het De Utrechtse Internet Courant (DUIC ) gelukt om in een kleine vijf jaar tijd uit te groeien tot een begrip in de stad. Maar geld verdienen? ‘Als ik het niet zo leuk zou vinden, was ik ermee gestopt.’

Wie in Utrecht wil weten of het water al weer terug is in de singel, waar het nieuwste koffietentje wordt geopend, of hoe het nu precies zit met de Utrechtse milieuzone, kijkt tegenwoordig op DUIC.nl. Vijf jaar geleden opgericht door twee marketingjongens, Martijn Rademakers en Joris Daalhuisen, en journalist Michael Kroonbergs, oud hoofdredacteur van de VaraGids en Veronica magazine. DUIC is bepaald niet het enige hyperlokale platform dat het de afgelopen jaren heeft geprobeerd in Utrecht. Sinds het Utrechts Nieuwsblad fuseerde met het AD, klagen regionale journalisten stevig over de verschraling van het nieuwsaanbod. Het resulteerde in verschillende nieuwssites, de één wat professioneler dan de ander. Vaak doofden ze als een nachtkaars, als het geld op was. Of ze modderen nog wat aan in de luwte.

DUIC bleef echter, en speelt inmiddels een duidelijke rol in de Utrechtse nieuwsvoorziening. ‘Toen we vijf jaar geleden begonnen werden we gebeld door het AD met een waarschuwing. Als we stukken uit hun krant zouden overschrijven, zou er meteen een advocaat op de stoep staan’, vertelt hoofdredacteur Kroonbergs, zichtbaar geamuseerd. ‘Het doet ons deugd dat het tegenovergestelde geregeld het geval is.’

Ook DUIC startte vanuit de overtuiging dat Utrecht méér verdient dan die ene krant. De 62-jarige Kroonbergs, geboren en getogen Utrechter, herinnert zich de tijden nog dat Utrecht vijf dagelijkse kranten had. Maar, zegt hij erbij, het is ook wel ‘de romantiek van een krantje maken’ waar DUIC zijn ontstaan aan heeft te danken. Daar zat verder geen doordacht businessplan of marktonderzoek achter, moet hij bekennen. Het was duidelijk dat het online moest – print was te duur. En het moest een magazine worden dat naast nieuws ook zaken als ondernemen, horeca, lifestyle en cultuur zou beslaan. Gemaakt door mensen met een hart voor de stad. ‘Wij voelen ons betrokken en hebben de overtuiging te weten wat er speelt. We dachten: laten we het maar gewoon gaan doen, puur op gevoel. Voor hetzelfde geld mislukt zoiets.’

Het mislukte niet. Winst is er nog niet gemaakt, want alle inkomsten worden direct terug geïnvesteerd in de onderneming. Maar aan de lezerskant zag DUIC het aantal bezoekers van de site gestaag groeien naar 15.000 unieke bezoekers per dag. Geleidelijk kregen de makers het idee dat ze ertoe begonnen te doen. Ineens werd er over gekletst, kregen ze tips van lezers en klopten politici zelf aan met nieuwtjes. De School voor Journalistiek ging na aanvankelijke terughoudendheid akkoord met DUIC als stageplek. DUIC breidde het platform ondertussen verder uit met een vaste groep bloggers, een tv-kanaal en radio. Er volgden samenwerkingen met partijen als NU.nl, Utrechts Netwerk en GameChangers, een platform voor Utrechtse innovatieve ondernemers en wetenschappers. Er wordt gewerkt aan een app, aan debatten, aan een Engelstalige editie. En de meest recente toevoeging aan het rijtje: een papieren krant.

DUICXL gaat het naar alle waarschijnlijkheid heten, en zal nog dit jaar tweewekelijks in een oplage van 100.000 worden verspreid in een selectief postcodegebied. Zaken die op de site in het nieuws komen, zullen in de krant meer verdieping krijgen. DUICXL zal worden gemaakt in samenwerking met een uitgeverij. Details over de deal kan Kroonbergs nog niet geven. Maar dat de krant er komt ‘daar mag je vanuit gaan’. Compagnon Daalhuisen droomde drie jaar geleden al over papier. Tegen De Nieuwe Reporter zei hij een Utrechtse krant te willen maken, vergelijkbaar met het Amsterdamse Parool. Dat is DUICXL nog niet. ‘Maar als het een beetje lijkt op PS van Het Parool, dan ben ik tevreden’, zegt Kroonbergs. ‘Dat vind ik een mooie bijlage.’

Het nulnummer van DUICXL ligt in samengebonden stapels bij de ingang van de redactie, die huist in het Utrechtse ontwikkelgebied Rotsoord. De mannen van The Village – dé koffietent van Utrecht, prijken op de voorpagina. ‘Er moet nog aan geschaafd worden’, waarschuwt Kroonbergs. ‘Het is een typisch 0-nummer.’ Toch mag elke Utrechter die geïnteresseerd is er vast eentje komen afhalen. Rond de stapel kranten heerst bedrijvigheid. Veel jonge mensen werken aan eetkamertafels achter grote schermen in het industrieel ingerichte pand. Merendeels medewerkers van het marketingbureau DDK, zo blijkt, dat van een van de oprichters van DUIC is.

Kroonberg wijst naar een hoekje in de ruimte waar twee redacteuren achter hun PC zitten. ‘Dat is de redactie’, zegt hij. ‘Eén beginnend redacteur en een stagiair. Dan is er nog een jongen die de site bouwt en onderhoudt en soms vliegen er wat oud-stagiairs aan. Verder is het allemaal vrijwilligerswerk.’ Dat is soms ‘best buffelen’, bekent hij. ‘Nieuws wordt niet door vrijwilligers gemaakt. Dat doen we hier. Een bericht of tien per dag. Ook in het weekend. Daar wordt voor betaald, maar je wordt er niet rijk van.’

Ook de initiatiefnemers zelf niet. ‘Het is uiteindelijk de bedoeling dat iedereen er een boterham van kan eten, maar flinke winst maken was nooit het doel. Ik denk ook niet dat het kan.’ Op de vraag of hij er zelf van kan leven antwoordt hij: ‘Laat ik het zo formuleren: als ik het niet zo leuk zou vinden, was ik ermee gestopt.’

Nu DUIC – vooral door de lancering van de papieren krant – zoveel groter wordt, is het zaak dat er serieus naar de inkomstenkant gekeken gaan worden. Binnenkort wordt de redactie daarom uitgebreid met een salesafdeling die geld moet gaan binnenhalen. ‘Dan moet je niet denken aan banners, maar meer aan branded content’, zegt Kroonbergs. Samenwerking met organisaties of bedrijven die kunnen leiden tot advertenties of advertorials , maar als ze ‘een goed verhaal’ hebben wat hem betreft ook tot een redactioneel stuk. ‘Dat hebben we afgelopen jaar al gedaan met de activiteiten rond de viering van de Vrede van Utrecht – daar hebben we veel over bericht, en filmpjes voor gemaakt. Dat hadden we ook wel gedaan als ze niet hadden betaald, in iets mindere mate.’

Ondanks dat ook bij DUIC de inkomenskant lastig is, heeft het platform het al verder geschopt dan de concurrerende hyperlocals in de stad. Waar dat aan ligt? Kroonbergs vindt het een moeilijke vraag. Misschien aan het feit dat DUIC met uitgevers Rademakers, die oud-marketingmanager is van Trouw, en Daalhuisen, die de PR rond de introductie van De Pers en nrc.next deed, know how in huis heeft over hoe je een platform in de markt zet en er geld voor binnenhaalt.

En als hij inhoudelijk naar de (voormalige) concurrentie kijkt, ziet hij ook wel verschillen. ‘Het grensde toch vaak aan hobbyisme. Je moest altijd maar afwachten wanneer er iets nieuws verscheen op die sites. En als een initiatiefnemer op vakantie was, ging de toko twee weken dicht. Dat is bij ons absoluut ondenkbaar. Er zit een redelijke bedrijfsvoering achter DUIC. Wij hebben elk uur nieuwe berichten. Als er een brandje in de binnenstad is, gaan we erheen. En met een Pegida-demonstratie in de stad, zorgen we dat er een fotograaf ter plaatse is. En dan zit ik achter mijn computer gelijk een stukje te tikken. Dat is allemaal niet zo bijzonder – dat doet het AD ook. Maar wij moeten dat óók hebben. Want je kunt het niet alleen hebben van leuke berichtjes over nieuwe café’s. (stilte) Die het trouwens altijd wel erg goed doen.’

Praat mee

1 reactie

Mark Klein, 4 november 2015, 14:52

Waarom wordt Gert Jan Oelderik hier niet genoemd als één van de oprichters?

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.