website over journalistiek

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Drie redenen om in Blendle te blijven (of te vertrekken)

Peter Olsthoorn — Geplaatst in Innovatie op vrijdag 10 maart 2017, 16:15

NRC verlaat als eerste titel Blendle, net nu de artikelkiosk al kampt met stagnatie (zie kader). Volgt het vertrek van De Telegraaf als Mediahuis eigenaar wordt? En hoelang heeft Persgroep Blendle nog nodig als de eigen kiosk Topics een succes wordt? Gunnen grote uitgevers Blendle de machtspositie in data?

Om drie redenen doen uitgevers mee aan Blendle:
1. Marketing: via Blendle maken lezers kennis met de titel die dan wellicht abonnee worden
2. Extra opbrengst van artikelen
3. Data en kennis van afname van artikelen

Dit zijn echter ook gelijk de drie minpunten zoals die in alle digitale handelsketens spelen. Je kunt abonnees verliezen die goedkoper uit zijn op Blendle of gevarieerder willen inkopen. Blendle verzamelt data en bouwt kennis op en tenslotte is 30 procent van de opbrengst voor de kiosk. En trekt wellicht op ‘social’ aandacht en verkeer weg van de titel.

Klanten gaan naar supermarkt Blendle in plaats van naar groentespeciaalzaak NRC. En nu verkoopt Blendle sinds kort ook pakketten (Premium). Dat wil NRC niet langer, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch: ‘Blendle vraagt 9,99 per maand. Trek daar de btw van 21 procent van af en verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven.’

Een tweede reden om te stoppen is dat NRC zijn toevoegingen aan artikelen niet kwijt kan via Blendle, zoals video, podcasts en documenten. Dat lijkt irrelevant. Immers, Blendle biedt dan een tweederangs product, waardoor klanten voor het complete verhaal naar NRC gaan. Je kunt ze daar ook in Blendle op wijzen.

In de blogpost voegt NRC-uitgever Rien van Beemen de kern toe: ‘Het werven en behouden van abonnees is een absolute kerncompetentie die we volledig in eigen handen willen hebben. Alleen zo kunnen we constant verbeteren, leren van fouten en op tijd de juiste aanpassingen doen.’

Dat zijn redenen genoeg om het voordeel van 200.000 euro extra opbrengst van Blendle te schrappen, temeer daar de eigen betaalmuur een succes is.

Bovendien rekende de NRC-redactie lezers al voor dat Blendle Premium goedkoop is: 20 artikelen per dag voor 35 cent, minder dan 2 cent per artikel.

Mediahuis en de Persgroep
NRC-eigenaar Mediahuis wil De Telegraaf kopen.. De woordvoerder van Mediahuis zegt dat overleg met de uitgever en hoofdredacteur van NRC plaatshad alvorens Blendle vaarwel te zeggen. Of Mediahuis ook De Telegraaf uit Blendle zal halen en haar titels (Standaard, Nieuwsblad, gazet) zal weigeren voor Blendle België, zijn te premature vragen voor de Antwerpse uitgever.

Willem-Albert Bol, creatief directeur van de Persgroep Nederland, zegt over uittrede van NRC uit Blendle: ‘NRC heeft de argumentatie op een rij gezet. Ik zie dat niet, maar ieder z’n eigen recht. Van het Financieele Dagblad snap ik beter dat ze niet aan Blendle meedoen, want die hebben een succesvol eigen model van digitale abonnementen. Wij bezien Blendle meer als onderdeel van ons portfolio, want we slaan meer nieuwe wegen in.’

Dat NRC video en extensies niet kwijt kan in Blendle, strookt niet met de ervaring van Bol: ‘NRC rept van gebrek aan innovatie. Wij merken daar niets van. We moeten de mannen van Blendle eerder afremmen dan opjutten. Ze innoveert enorm veel en snel; een hele dynamische club waar we ook heel veel van leren.’

Dat de opbrengst te laag is, gelooft Bol niet. Hij ziet de voordelen van marketing via Blendle. ‘Mensen vanaf rond de dertig jaar leren ons zo kennen.’ Hij vermoedt dat Blendle-lezers abonnees worden van de Persgroep-titels, maar kan dat niet vaststellen. Hij krijgt geen individuele data van Blendle-klanten die Volkskrant, AD, Parool, Trouw en regionale artikelen lezen.

Bol zegt dat de opbrengst voor De Persgroep uit Blendle een veelvoud is van die van NRC: ‘NRC heeft twee titels, wij twaalf. Nee een getal noem ik niet.’ De Persgroep bedingt vanwege het grote portfolio nog geen lager percentage dan de 30 procent die Blendle inhoudt.
Dat NRC Blendle Premium nu al afwijst, vindt de Persgroep prematuur: ‘Dat premium model van Blendle kennen we goed, want is een voortzetting van Paper dat Blende heeft overgenomen. Wij weten dat het niet kannibaliseert, dus de angst van NRC dat Blendle daarmee de uitgeefrol overneemt is niet op feiten gestoeld. Een bundeling van artikelen kan heel goed werken zonder ten koste te gaan van abonnementen.’

Maar Paper mislukte bij Persgroep onder Barbara van Beukering, en had nauwelijks klandizie, bevestigde Frits Campagne. Bol vindt dat ‘populistisch en te gemakkelijk. Het groeide voldoende maar wij konden het niet alle aandacht geven. Het paste veel beter bij Blendle dat wel snel ontwikkelt, een warmer huis voor zo’n initiatief.’

Topics
De Persgroep lanceerde vorig jaar de nieuwe dienst Topics. Daarin staan – nog gratis - artikelen uit de eigen titels. Een geheide concurrent voor Blendle? Bol ontkent zulks: ‘Het is een extra dienst voor abonnees van al onze titels, als een cadeautje voor de abonnee die al 300 euro per jaar betaalt en dus ook artikelen uit andere titels.’

Wanneer wordt het doel van Topics bijgesteld naar kiosk met een verdienmodel? ‘Als Topics zo blijft bijdragen aan het beperken van het verloop van abonnees, is dat op zich al een voldoende opbrengst. De Persgroep maakte 200 miljoen winst in 2015 (EBIDA) en we weten de 2016-cijfers, dus Topics is nu vooral voor klantbehoud.’

Topics bereikt nu volgens Bol minder dan de helft van de abonnees van de Persgroep: ‘We gaan in kleine stapjes en het is een lange termijn strategie. We doen er steeds pulkjes bij en is vooral belangrijk dat lezers het ook echt actief gaan gebruiken.’

Er is niet één logisch businessmodel voor nieuws, benadrukt Bol: ‘Zoals Van Thillo zegt: niemand weet het en iedereen probeert wat: The Huffington Post, New York, Times, Bild, The Guardian. De gouden sleutel voor digitaal is nog niet gevonden. Blendle is daarbinnen gewoon een partner met een goed model waarvan we samen leren.’

Als voorbeeld van onverwacht succes noemt Bol de verkoop van digitale abonnementen van de papieren krant die boven verwachting groeit. ‘We hadden niet verwacht dat de digitale variant van papier nog zo succesvol zou zijn.’ Digitaal levert, zegt Bol, iets minder marge dan een puur papieren abonnement, maar draagt veel bij aan omzet en winst.

De Persgroep heeft een vriendschappelijke relatie met Blendle. Hun ontwikkelaars advies geven bij softwareontwikkeling, vooral wanneer die problematisch wordt. Bol: ‘We wisselen mensen uit met kennis waardoor we elkaar versterken. Het is een partnership voor een ontdekkingstocht. Dat gaat met open deuren en we zeggen elkaar de waarheid. Het zijn eigenwijze jongens en dat is hun energie. Dat werkt anders en sneller dan bij een grote club als de Persgroep.’
Datamachten

Het Duitse mediaconcern Axel Springer ziet de uitgeeftoekomst in data, vooral om Facebook en Google te weerstaan, en koopt daartoe ook webwinkels en diensten op en investeerde in Blendle. Bol: ‘Ik kan niet ontkennen dat data cruciaal zullen worden voor alle partijen in de mediamarkt, in welke vorm dan ook. Blendle is heel slim met data en daar leren we van.’

Deelt Blendle alles? ‘We hebben een hele open relatie. Blendle spreekt op bijeenkomsten van ons over data.’ Wordt Blendle later niet bedreigend als datamoloch, iets dat NRC nu al onderkent? Bol: ‘Nee, wij bereiken dagelijks 6,3 miljoen mensen, een veelvoud van de klanten van Blendle. Ons probleem is veeleer wat we met data kunnen doen en hoe we eraan kunnen verdienen. Dat is nog zoeken voor de Persgroep. We passen data heel basaal toe met het serveren van lokaal en regionaal nieuws van AD.nl op Indebuurt.nl sites en bij regionale klanten. Het is al een sprong vooruit als we dankzij data onze huidige klanten niet onnodig lastig vallen met aanbiedingen.’

Analist en adviseur Maurits Kreijveld volgt Blendle nauwgezet, met als meest recente bijdrage Blendle’s groei in Nederland stagneert. Met als conclusie dat het aantal betalende Nederlandse gebruikers van Blendle blijft steken op circa 150.000, zoals genoemd door Alexander Klöpping bij Eva Jinek in Januari 2017.

Ruim een jaar na de start in Duitsland telt hij een kleine 60.000 betalende klanten, schat Kreijveld, met nog wel groei. Het gaat steeds om schattingen op grond van onregelmatige berichten van Blendle zelf, geen gecontroleerde cijfers.

Kreijveld schreef eerder dat de entree in Amerika door Blendle in de wielen gereden kon worden door Facebook Instant Articles. Zo kreeg New York Times op een digitale omzet van 500 miljoen al drie miljoen van Facebook overgemaakt. Dat is precies het bedrag dat in Blendle is geïnvesteerd.

In de visie voor 2020 wil The Times naar 800 miljoen dollar digitale omzet. Die moet zoveel mogelijk uit directe verkoop en vooral abonnementen komen, met op het tweede plan handel via derden als Facebook en Blendle. Er is afscheid genomen van bereik en meer reclame als belangrijkste digitale doelstellingen.

Curieus is nog steeds dat Google nog geen artikelkiosk aanbiedt, bijvoorbeeld gekoppeld aan Google News waartegen uitgevers nu te hoop lopen. In 2012 testte Google nog Wallet en One Pass. Een succes werd dat niet omdat uitgevers argwanend en bevreesd waren dat Google de eigen datamacht over de rug van hun titels zou uitbreiden. Dat bood het gat in de markt voor Blendle die geen bedreiging vormde voor uitgevers.

De woordvoerder van Google wijst wel op Newsstand waarin Google ook Nederlandse abonnementen aanbiedt. Direct zichtbaar is – aan de reacties – dat het (nog) niet goed loopt. Het is ook nagenoeg onbekend.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.