— donderdag 8 juli 2021, 13:05 | 0 reacties, praat mee

Jan-Kees Emmer: uitgevers moeten zich niet met de inhoud bemoeien

Politie bij de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam, na de aanslag op Peter R. de Vries - © AS Media

Discussie over de beelden van een zwaargewonde misdaadjournalist Peter R. de Vries. Jan-Kees Emmer, mediastrateeg en voormalig adjunct-hoofdredacteur Telegraaf, stelt in het Mediaforum dat uitgevers zich niet met de inhoud moeten bemoeien. Dat GeenStijl verzoeken publiceerde van RTL en Mediahuis om de beelden te verwijderen, noemt hij terecht.

Woensdag ontstond discussie over de beelden. Video’s waarop is te zien hoe Peter R. de Vries net na de aanslag op straat ligt, werden door YouTube offline gehaald. GeenStijl liet alles online staan, ondanks verzoeken om de beelden te verwijderen en publiceerde de diverse verzoeken die ze kregen om de beelden te verwijderen.

“Ik was echt heel bezorgd hoor toen ik die brieven zag die GeenStijl publiceerde van RTL en de uitgever van Mediahuis met de vraag: ‘wil je alsjeblieft terughoudend zijn’. En dit raakt aan de journalistieke vrijheid. Een uitgever dienst zich niet met journalistieke inhoud te bemoeien. En dit geeft ook een druk op de redactie van bijvoorbeeld het Mediahuis om toch binnen bepaalde lijnen te blijven. Terwijl zij dat zelf moeten bepalen. Dus ik vond die brief bijzonder ongepast,” aldus Emmer.

“En ik kan me ook voorstellen dat er binnen de redactieraden van Mediahuis ook vragen over gesteld worden, want in hoeverre bepaalt nu uiteindelijk de ceo of een ander directielid de inhoud van de krant of bepaalt een hoofdredactie en redactie dat. [...] De oproep die moeten zij vanuit hun rol niet doen. Natuurlijk mogen anderen wel zeggen hou je even rustig, en mag de familie daartoe oproepen. Dat mag. Maar een directie van een mediabedrijf moet zich terughoudend opstellen.”

“Stel je staat in de schoenen van Paul Jansen, de hoofdredacteur van De Telegraaf, en hij krijgt zo’n schokkend beeld. En hij heeft met zijn redactie bepaald, wij vinden het maatschappelijk, wij vinden het voor ons merk belangrijk om dit te tonen. Wat je ook in feite van de Telegraaf zou verwachten, dat ze zo’n foto zouden plaatsen. Dan heeft hij de hete adem van zijn uitgever in zijn rug om het niet te doen. Dat kan niet zo zijn, dat staat ook in redactiestatuten beschreven, dat dat niet mag.”

Ward Wijndelts, hoofdredacteur van Vrij Nederland, is het bijna helemaal met Emmer eens. “Het enige is, dat de oproep van RTL volgens mij, de oproep was van een werkgever om beelden van de werknemer niet te tonen.”

“Dat is waarom RTL in die zin dan nog enig alibi had om dat te doen,” vervolgt Emmer. Waarop Wijndelts aansluit dat het nog beter vanuit de hoofdredactie van RTL Boulevard kunnen komen, “want dan was dat ook duidelijk geweest, dat het om die reden was”. “En dat maakt in feite de adhesiebetuiging die er van Mediahuis overheen komt, die kan niet in die zin door de beugel,” aldus Emmer. Meer bij Mediaforum

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.