website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Directe verkoop aan lezers vaak alleen bijverdienste

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 12 juli 2017, 15:30

Pixabay

Pixabay

Nieuws

Artikelen rechtstreeks verkopen aan lezers via digitale platformen als Blendle en Reporters Online is voor slechts een selecte groep freelance journalisten rendabel. En zelfs dan is goed verdienen aan verkochte stukken eerder uitzondering dan regel. Dat is de belangrijkste conclusie uit de master thesis Journalistiek per stuk: dé oplossing voor de (freelance)journalistiek? van Ruben Wijnen van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Journalisten die originele content maken voor de digitale kiosk en die een eigen niche-publiek weten te creëren hebben het meeste succes, concludeert hij. Maar hoewel het best verkochte verhaal in Reporters Online in 2016 4.000 euro in het laatje bracht, is de combinatie Blendle/Reporters Online ook voor de best verkopende freelancers meer een bijverdienste dan een primaire inkomstenbron.

Naast al eerder genoemde aspecten als het bedienen van een niche, speelt ook naamsbekendheid een belangrijke rol in het al dan niet rendabel zijn van het mogelijke nieuwe verdienmodel. Hetzelfde geldt voor het opbouwen van expertise en de schrijfstijl.

Emotie boven analyses
Wijnen voerde voor zijn thesis dertien diepte-interviews met journalisten die via Reporters Online artikelen publiceren in Blendle. Na die gesprekken concludeert hij dat analyserende verhalen die het publieke belang dienen niet scoren in de online kiosk. “Dit vormde voor de journalisten aanleiding om van deze verhalen af te zien en zich te focussen op verhalen die wel kansrijk zijn,” schrijft hij, “in de wetenschap dat deze niet altijd even journalistiek zijn.”

Journalisten die succes hebben in de digitale kiosk leggen hun verhalen volgens Wijnen langs een lat van een aantal criteria om te zien of ze een ‘Blendle-verhaal’ in handen hebben. “Het onderwerp moet actueel zijn, er moet emotie in het spel zijn, maar bovenal moet het onderwerp mensen triggeren”, concludeert Wijnen. “Dit staat lijnrecht tegenover hoe traditionele journalisten onderwerpen bepalen. Zij bepalen onderwerpen op basis van het publieke belang en wat zij vanuit journalistiek perspectief belangrijk vinden om te vertellen.”

3 reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Reporters Online, 12 juli 2017, 17:06

    ‘Daarmee is niet gezegd dat elk artikel duizenden betalende lezers trekt, of dat je van het zelf uitgeven van je werk kunt leven. Het is een van de tientallen dingen die je als freelancer kunt doen om je omzet op peil te houden.’

    https://www.villamedia.nl/artikel/directe-verkoop-aan-lezers-vaak-alleen-bijverdienste

    Altijd mooi als de analyse uit de praktijk een tijdje later wetenschappelijk bewezen wordt :-)

  2. 2. liesbeth jongkind, 13 juli 2017, 15:32

    Staat die thesis niet online? Ik lees graag de bron, zeker bij zoiets interessants.

  3. 3. Dolf Rogmans, 16 juli 2017, 21:47

    @ Liesbeth Jongkind: helaas staat de thesis niet online.