Digital Trend Survey: reclame jaagt mensen naar betaalde oases

Een overvloed aan reclame drijft Amerikaanse consumenten naar betaalde diensten om zo zelf hun ideale, reclamevrije kijk- en luisterervaring te bouwen, blijkt uit de dertiende editie van het omvangrijke Digital Media Trends-onderzoek van van onderzoeksbureau Deloitte.
Streaming video en audio groeit flink, commerciële besloten kabelzenders als HBO blijft gelijk en traditionele televisie-abonnementen zijn uit de gratie. Voor die laatste categorie betaalt nog 29 procent van de Amerikaanse consument.
Het onderzoek wijst op een groeiende frustratie van subscription fatigue, doordat series en films verspreid staan op diverse streaming platforms die elk hun eigen abonnement vereisen. Ook storen consumenten zich eraan dat er nauwelijks goede methoden zijn om, verspreid over al die aanbieders, snel nieuwe content te vinden.
Bijna de helft van de ondervraagden (48 procent) noemt het ingewikkeld om over meerdere diensten te zoeken en 43 procent staakt die zoektocht als het langer dan een paar minuten duurt.
De constante stroom reclame - vaak ook nog dezelfde op herhaling - is de belangrijkste drijfveer te betalen voor een dienst zonder reclame. Meer bij Deloitte Digital Trend Survey 13
Praat mee